Course: Theory and Methodology of Science

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Theory and Methodology of Science
Course code KČJ/XTMV
Organizational form of instruction no contact
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course students should be able to: - recognize and compare the contribution of individual concepts and models of science to pedagogical research; - Analyze and evaluate Czech and foreign literature and outputs of databases with the aim of theoretical and methodological anchoring of dissertation topics; - linking theory to methodology and specific methods of pedagogical research; - to design a design of theoretical, quantitative, qualitative mixed research in pedagogy; - identify the boundaries of application of quantitative and qualitative approach in pedagogical research; - characterize ethical principles in science and research.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BLAHUŠ, P. (1996). K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování.. Praha: Karolinum.
  • COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K., MORRISON R. B. (2007). Research methods in education.. New York: Routledge.
  • de MARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences.. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • DRESSMAN, M. (2008). Using social theory in educational research: a practical guide.. New York: Routledge.
  • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy.. Praha: Academia.
  • FAY, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • FOUCAULT, M. (2002). Archeologie vědění.. Praha: Herrmann & synové.
  • FOUCAULT, M. (1994). Diskurs, autor, genealogie.. Praha: Svoboda.
  • GAVORA, P. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitativního výskumu.. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • GIVEN, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods 1& 2.. London: SAGE.
  • HALLOUN, I. A. (2006). Modeling Theory in Science Education.. Dordrecht: Springer.
  • HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace.. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2007). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace.. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • JOHNSON, B., CHRISTENSEN, L. (2010). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches.. London: Sage.
  • KAUFMANN, J. C. (2010). Chápající rozhovor.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • KREJČÍ, J. (2008). Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • KUHN, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí.. Praha: OIKOYMENH.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. aj. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • OCHRANA, F. (2009). Metodologie vědy.. Praha: Karolinum.
  • ONDREJKOVIČ, P. (2008). Interpretácia a vedecké vysvetľovanie v spoločenskovednom výskume.. Bratislava: Veda.
  • ONDREJKOVIČ, P. (2007). Úvod do metodológie spoločenskovedného výskumu.. Bratislava: Veda.
  • PHILLIPS, D. C., BURBULES, N. C. (2000). Postpositivism and educational research.. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
  • POPPER, K. (1997). Logika vědeckého zkoumání.. Praha: OIKOYMENH.
  • Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum.. Bratislava: Ikar.
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie.. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • ŠANDEROVÁ, J. et al. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha: Porál.
  • ŠVEC, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu.. Brno: Paido.
  • WINCH, P. (2004). Idea sociální vědy a její vztah k filosofii.. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -