| Název předmětu | Metodologie interpretace uměleckého textu |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/XMIUT |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
- Sociologické, psychologické, filozofické a teologické koncepty metodologie interpretace uměleckého textu. - Principy recepční estetiky a didaktická interpretace uměleckého textu. - Historické, společenské, kulturní, demografické, etnické, náboženské a personální vlivy určující vznik uměleckého textu. Zařazení literárního díla k uměleckým a literárním proudům, směrům a manifestům. Celková analýza kulturně-historického kontextu zkoumaného artefaktu. - Klasifikace, diverzifikace a inovace interpretačních metod jako rozvíjení a určení cílů analýzy uměleckého textu. - Prezentace a reprezentace, konstrukce a dekonstrukce, intencionalita a percepce, expresivita a narativita jako zdroj metodologického zkoumání uměleckého textu. - Žánr, rétorika a stylistika jako součást metodologie interpretace uměleckého textu. - Versologie a poetika v systému analytických a interpretačních metod. - Výklad smyslu uměleckého textu jako neměřitelná konstantní veličina interpretace uměleckého díla. - Základní principy vzdělání k metodologii interpretace uměleckého textu. " Analýza uplatnění aktuálních trendů v metodologii interpretace uměleckého textu na příkladu rozboru konkrétního literárního díla.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem (určení předmětu) metodologie interpretace uměleckého textu; - posoudit význam filozofických a literárně vědných koncepcí ve vztahu k metodologii interpretace uměleckého textu; - specifikovat rozdíl mezi literárněvědnou a didaktickou interpretací uměleckého textu; - objasnit základní principy metodologických postupů souvisejících s analýzou a interpretací uměleckého textu s přihlédnutím k věku čtenářů; - zdůvodnit funkčnost určujících interpretačních metod v rámci interdisciplinárního přístupu k interpretaci uměleckého textu; - analyzovat dobový, literární, historický a kulturní kontext vzniku literárního díla jako predikační princip určení adekvátní interpretační metody uměleckého textu; - posoudit kompoziční a tematický plán uměleckého textu, vyjádřit jeho význam a smysl v rámci interpretačního metodologického diskursu; - konfrontovat vlastní metodologický postup interpretace uměleckého textu vnímání díla s dobovými i aktuálními literárněteoretickými a literárněvědnými metodologickými trendy; - zhodnotit specifičnost vlastní interpretační metody v souvislosti s platnými zásadami teorie interpretace uměleckého textu; - posoudit možnosti recepce vybraných kanonických děl ve vztahu k osobnostní zralosti žáků.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|