Course: Curriculum and theory of teaching

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Curriculum and theory of teaching
Course code KČJ/XKTV
Organizational form of instruction no contact
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course students should be able to: - to characterize general didactics as a discipline, to clarify important theories of education; - characterize current didactic models; - to assess the quality of teaching, to specify in greater detail the nature, the opportunities and the risks of different approaches to its security; - to clarify the possible approaches of didactic mediation of the subject (transformation, simplification, elementarization, reduction, rehabilitation of the subject, didactic and microdidactic analysis of the subject); - assess and empirically document the implications between contemporary changes in education and the teaching profession; - Analyze and evaluate the level of communication in the classroom; - Present and justify their opinion on the need for standards of teacher quality (teacher standards, pedagogical standards).

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Both the regular student and the student with ISP must complete the required task at a certain quality and pass the exam successfully. Participation in the seminar is not mandatory.
Recommended literature
  • (2010). ORBIS SCHOLAE. "Educational Change in the Global Context". Monotematické číslo, roč. 4, č. 2.
  • (2007). ORBIS SCHOLAE. "Kurikulum v proměnách školy". Monotematické číslo, roč. 1, č. 1..
  • (2008). ORBIS SCHOLAE. "Videostudie ve výzkumu. Vyučování a učení". Monotematické číslo, roč. 2, č. 1..
  • BYČKOVSKÝ, P., KOTÁSEK, J. (2004). Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, roč. 54. č. 3, s. 227-242..
  • DVOŘÁK, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, roč. 59, č. 2, s.136-152..
  • GAVORA, P. (1999). Akí su moji žiaci.. Bratislava: Práca.
  • GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
  • HALLITZKY, M., SEIBERT, N. (2005). Didaktische Konzepte und Modelle. In APEL, H. J., SACHER, W. (Hrsg.). Studienbuch Schulpädagogik. 2. Auflage, s. 205-229.. Bad Heilbrunn/Obb: Julius Klinkhardt Verlag.
  • HARGREAVES, A. (1990). Curriuclum and assessmentreform. . Buckingham : Open University Press.
  • HELMKE, A. (2007). UnterrichtsQualität: erfassen, bewerten, verbessern. . Seelze: Klett, Kallmeyer.
  • HORKÁ, H., FILOVÁ, H., JANÍK, T., KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2009). Studie ze školní pedagogiky.. Brno: MU.
  • JAKUBÍKOVA, Z., KOSTRUB, D. (2009). Vybrané didaktické modely materskej školy uplatňované v súčasnejdidaktickej praxi.. Prešov: Rokus.
  • JANÍK, T. et al. (2009). Proměny kurikula současné české školy: Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, 2010, 3 (4),. Brno: MU.
  • JANÍK, T. (2010). Kurikulární reforma na gymnáziích.. VÚP.
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
  • JANÍK, T., MIKOVÁ, M. (2006). Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu.. Brno: Paido.
  • JANÍK, T. (2004). Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, roč. 54. č. 3, s. 243-250..
  • JANÍK, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání.. Brno: Paido.
  • JANK, H., MEYER, H. (2002). Schulpädagogik: Didaktische Modelle.. Berlin: Cornelsen Verlag Scriptors.
  • KANSANEN, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, roč. 54. č. 1, s. 48-57..
  • KNECHT, P. (2007). Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci. ORBIS SCHOLAE, roč. 2, č. 1, s. 67 -81..
  • KNECHT, P., JANÍK, T. et al. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu.. Brno: Paido.
  • Kolář, Z., Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • KOSTRUB, D. (2008). Dieťa/Žiak/Študent-učivo-učitel´, didaktický alebo bermudský trojúholník? . Prešov : Rokus.
  • KOTÁSEK, J. (1959). Problémy používání vyučovacích metod ve vyučovacím procesu.. Praha: KPÚ.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky, 160 s.. Brno: MU.
  • KULIČ, V. (1971). Chyba a učení: funkce chybného výkonu v učení a jeho řízení. 244 S.. Praha: SPN.
  • KUŘINA, F. (2005). Co je to vlastně didaktika? Pedagogika, roč. 55, č. 3, s. 264-267..
  • KUŘINA, F. (2009). Didaktická transformace obsahu a školská praxe. Pedagogika, roč. 59, č. 3, s. 298-308..
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T. (ed.). (2006). Problémy kurikula základní školy.. Brno: Paido.
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
  • MAŇÁK, J. (2006). Kompetence ve struktuře kurikula. In GREGER, D., JEŽKOVÁ, V. (eds.) Školní vzdělávání: Zahraniční trendy a inspirace,s. 87-101.. Praha: Karolinum.
  • MAREŠ, J. (1999). Podněty pedagogické psychologie pro pedagogický výzkum. In SVATOŠ, T. (ed.). Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu.. Hradec Králové: VŠP a ČAPV.
  • MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky.. Brno: CDVU MU.
  • MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky.. MU.
  • MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů.. Praha: Portál.
  • Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
  • PASCH, M., GARDNER, T. G. aj. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha: Portál.
  • PERSSON, M. (ed.). (2004). Towards the Teacher as a Learner.. Karlstad: Tryckeri Knappen.
  • PEŠEK, Z. et al. (1964). Didaktika.. Praha: SPN.
  • PETLÁK, E. (2004). Všeobecná didaktika.. Bratislava: IRIS.
  • PRŮCHA, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory a výzkumné pracovníky.. Brno: Paido.
  • PUPALA, B. (2009). Revízia didaktického myslenia: Komentár k monotematickému číslu. Pedagogika, roč. 59, č. 1, s. 215-220..
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. ORBIS SCHOLAE, roč. 1, č. 1, s. 7-20..
  • SKALKOVÁ, J. (2010). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování.. Praha: Grada.
  • SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
  • SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha : Portál.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
  • ŠTECH, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, roč. 59. č. 2, s. 105-115..
  • ŠVEC, Š. (1995). Historické premeny poňatí didaktik : (od J. A. K. po súčasnosť), s. 9-60.. Bratislava: UK.
  • ŠVEC, V (ed.). (2005). Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem.. Brno: Paido.
  • TOLLINGEROVÁ, D., KULIČ, V., KNĚZŮ, V. (1966). Programované učení.. Praha: SPN.
  • TUREK, I. (2008). Didaktika.. Bratislava: Iura Edition.
  • WALTEROVÁ, E. (1994). Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě.. Brno: MU.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Didactics of literature (DC23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: -