|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Hierarchizace stylistiky jako vědní disciplíny: teorie, systematika, praktická stylistika; komunikační situace (komunikační sféra), adekvátnost (vhodnost, náležitost). 2. Slohotvorní (stylotvorní) činitelé: základní charakteristika a jejich využití při popisu komunikační situace. 3. Stylistické aspekty výstavby textu: slohové postupy a jejich modifikace, slohové útvary; vertikální/horizontální členění, koherence a koheznost. 4. Informační slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 5. Popisný slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 6. Vyprávěcí slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 7. Komunikační výchova: základní charakteristika a zaměření. Možné/žádoucí cíle komunikační a slohové výchovy na 1. st. ZŠ. Rozvoj a kultura mluvených projevů. Mluvená a psaná čeština (základní charakteristika, specifika online komunikace apod.). Komunikační žánry. Prostředky neverbální komunikace a jejich využití. 8. Spisovnost - nespisovnost: čeština jako národní jazyk a perspektiva jednotlivých útvarů a poloútvarů. Zvláštní postavení hovorové češtiny. Kritéria adekvátnosti, srozumitelnosti a přesnosti: jejich analýza a pohled na ně napříč tradičními funkčními oblastmi. 9. Problematika slohových prací: zadání, hodnocení. Diskuze o výuce slohu na ZŠ a SŠ, státní maturity. Způsoby a kritéria hodnocení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je dostatečně seznámit studenty se stanovenými dílčími otázkami, které se týkají výuky slohové a komunikační výchovy na 1. st ZŠ. Některé aspekty stylistiky, jak teoretického i systematického základu, budou podrobněji diskutovány ve vztahu k výuce. Základem semináře bude praktická stylistika zaměřená na výuku i na dovednosti budoucích pedagogů. V rámci semináře budou studenti vytvářet psané výstupy zaměřené na slohové postupy (a útvary) realizované na 1. st. ZŠ. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - smysluplně pracovat se základními stylistickými koncepty v aplikaci ve výuce, - prokázat odbornou připravenost věnovat se dílčím stylistickým otázkám ve vztahu k češtině i ve vztahu k různým komunikátům, - promýšlet dílčí otázky z oblasti stylistiky a přidružených disciplín (teorie komunikace, pragmatika, textová jazykověda atp.), - posuzovat jazykové prostředky vzhledem k jejich adekvátnímu užití v různých komunikačních situacích.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Požadavky k ukončení předmětu: - Psané výstupy podle zadání - Oprava/hodnocení slohové práce
|
|
Doporučená literatura
|
-
CVRČEK, Václav. (2010). Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví.. Praha: Karolinum.
-
Čechová, M. - Krčmová, M. - Minářová, E. (2008). Současná stylistika. Praha.
-
Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
-
ČECHOVÁ, M. (1985). Vyučování slohu: úvod do teorie.. Praha: SPN.
-
Hoffmannová, J. - Müllerová, O.(eds.). (2007). Čeština v dialogu generací. Praha.
-
HOFFMANNOVÁ, Jana a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
-
KROBOTOVÁ, M. (2001). Úvod do české stylistiky.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Pleskalová Jana, Krčmová Marie, Večerka Radoslav, Karlík Petr. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha.
-
ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.
|