Předmět: Český jazyk 2 (Sloh)

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Český jazyk 2 (Sloh)
Kód předmětu KČJ/WČJSY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Hierarchizace stylistiky jako vědní disciplíny: teorie, systematika, praktická stylistika; komunikační situace (komunikační sféra), adekvátnost (vhodnost, náležitost). 2. Slohotvorní (stylotvorní) činitelé: základní charakteristika a jejich využití při popisu komunikační situace. 3. Stylistické aspekty výstavby textu: slohové postupy a jejich modifikace, slohové útvary; vertikální/horizontální členění, koherence a koheznost. 4. Informační slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 5. Popisný slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 6. Vyprávěcí slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 7. Komunikační výchova: základní charakteristika a zaměření. Možné/žádoucí cíle komunikační a slohové výchovy na 1. st. ZŠ. Rozvoj a kultura mluvených projevů. Mluvená a psaná čeština (základní charakteristika, specifika online komunikace apod.). Komunikační žánry. Prostředky neverbální komunikace a jejich využití. 8. Spisovnost - nespisovnost: čeština jako národní jazyk a perspektiva jednotlivých útvarů a poloútvarů. Zvláštní postavení hovorové češtiny. Kritéria adekvátnosti, srozumitelnosti a přesnosti: jejich analýza a pohled na ně napříč tradičními funkčními oblastmi. 9. Problematika slohových prací: zadání, hodnocení. Diskuze o výuce slohu na ZŠ a SŠ, státní maturity. Způsoby a kritéria hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je dostatečně seznámit studenty se stanovenými dílčími otázkami, které se týkají výuky slohové a komunikační výchovy na 1. st ZŠ. Některé aspekty stylistiky, jak teoretického i systematického základu, budou podrobněji diskutovány ve vztahu k výuce. Základem semináře bude praktická stylistika zaměřená na výuku i na dovednosti budoucích pedagogů. V rámci semináře budou studenti vytvářet psané výstupy zaměřené na slohové postupy (a útvary) realizované na 1. st. ZŠ. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - smysluplně pracovat se základními stylistickými koncepty v aplikaci ve výuce, - prokázat odbornou připravenost věnovat se dílčím stylistickým otázkám ve vztahu k češtině i ve vztahu k různým komunikátům, - promýšlet dílčí otázky z oblasti stylistiky a přidružených disciplín (teorie komunikace, pragmatika, textová jazykověda atp.), - posuzovat jazykové prostředky vzhledem k jejich adekvátnímu užití v různých komunikačních situacích.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Požadavky k ukončení předmětu: - Psané výstupy podle zadání - Oprava/hodnocení slohové práce
Doporučená literatura
  • CVRČEK, Václav. (2010). Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví.. Praha: Karolinum.
  • Čechová, M. - Krčmová, M. - Minářová, E. (2008). Současná stylistika. Praha.
  • Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
  • ČECHOVÁ, M. (1985). Vyučování slohu: úvod do teorie.. Praha: SPN.
  • Hoffmannová, J. - Müllerová, O.(eds.). (2007). Čeština v dialogu generací. Praha.
  • HOFFMANNOVÁ, Jana a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
  • KROBOTOVÁ, M. (2001). Úvod do české stylistiky.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Pleskalová Jana, Krčmová Marie, Večerka Radoslav, Karlík Petr. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha.
  • ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr