Course: Czech Language Teaching Methodology

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Czech Language Teaching Methodology
Course code KČJ/WČJ2
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
The seminars focus on practice of a comprehensive analysis of a sentence and compound sentence (constituents and their relationships, relationships between sentences in compound sentences, false subordinate sentences) - applying both traditional and primarily valence syntax.

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes
Main trends in Czech language teaching methodology. Educational goals and tasks. Methods, forms, and teaching procedures. Practical utilisation of modern teaching technology.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Mark, Oral exam, Student performance, Analyssis of the Student's Portfolio, Seminar Work

Recommended literature
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • Čechová, M. (1998). Komplexní jazykové rozbory.. Praha: SPN.
  • Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
  • ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
  • FISCHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se.. Praha: Portál.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • HAUSER, P. aj. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I, II a III. Brno: Vydavatelství MU.
  • KOSTEČKA, J. (1993). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: HaH.
  • Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
  • Polák, M. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika.. Praha: Portál.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester