Course: Literature Teaching Methodology 1

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Literature Teaching Methodology 1
Course code KČJ/WLV1
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
Reading and literary education, methods of teaching. Literary terminology.

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Reading and literary education, methods of teaching. Literary terminology.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Attendance rate 80%, elaboration of an assigned seminar thesis, passing an exam (colloquium, credit).
Recommended literature
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • BERÁNKOVÁ Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • BUDÍNSKÁ, H. (2008). Hry pro šest smyslů.. Praha.
  • ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
  • FIŠER, Zbyněk a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole.. Ostrava: OU.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: HaH.
  • HNÍK, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • KOSTEČKA, J. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
  • KOŠŤÁK, J. (1999). Hrátky s literaturou.. Olomouc: Votobia.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce.
  • LEDERBUCHOVÁ, L. (1997). Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole - II. díl. Plzeň: Vydavatelství Zápodočeské univerzity.
  • MACHKOVÁ, E. (2005). Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
  • MAŇÁK, J. (1997). Alternativní metody a postupy.. Brno: MU.
  • MARTINKOVÁ, V. (1995). Teorie literatury netradičně.. Trizonia.
  • RUT, P. (1985). Menší poetický slovník v příkladech.. Praha: Mladá fronta.
  • Sieglová, Dagmar. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
  • Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova.. Brno: CERM.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z dětské literatury.. České Budějovice: PdF JU.
  • TOMAN, J. (1990). Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I.. České Budějovice: PdF JU.
  • TOMAN, J. (1991). Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II.. České Budějovice: PdF JU.
  • VALA, Jaroslav. (2017). Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex.
  • VALA, Jaroslav. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester