|
Vyučující
|
-
Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
-
Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Komunikační a slohová výchova v RVP ZV: základní charakteristika, komunikační kompetence, cíle a očekávané výstupy. 2. Komunikační výchova a její obsah: receptivní (naslouchání a čtení) a produktivní (mluvení a psaní) činnosti. 3. Komunikační strategie - adresnost, volba jazykového útvaru, prostředků verbálních a neverbálních; vyjadřování přímé a nepřímé, jazyková etiketa; pragmatika (presupozice a implikatury). 4. Čtení - formální a funkční gramotnost; funkční diferenciace čtení (praktické, věcné, kritické, prožitkové). 5. Naslouchání - monologické, dialogické a dramatické komunikáty; audiovizuální kontext; funkční diferenciace naslouchání (praktické, věcné, kritické, prožitkové). 6. Mluvení - zásady kultivovaného projevu (technika mluveného projevu, prostředky nonverbální a paralingvální); komunikační žánry: připravený i nepřipravený projev na základě poznámek nebo bez poznámek, referát, diskuse 7. Psaní - proces přípravy a jednotlivé fáze; slohová výchova; funkční diferenciace psaní (praktické, věcné, kritické, prožitkové). 7.1 vyjádření postoje ke sdělovanému obsahu, vlastní tvořivé psaní; komunikační žánry tradiční: výpisek, žádost, soukromý a úřední dopis, objednávka, teze, strukturovaný životopis, pozvánka, charakteristika, subjektivně zabarvený popis, výklad, úvaha vs aktuální: playlist, youtube video, blog, příspěvek na sociální síti (soukromé vs veřejné) apod. 8. Jazyková politika (Politics of Language) a jazykové plánování (Language Planning): jazyková politika a jazyková kultura; statusové a korpusové plánování. 9. Jazykový management (Language Management): TJM - teorie jazykového plánování, aktérství, jednoduchý vs institucionální management.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Seminář se zaměřuje na klíčové aspekty komunikační výchovy, tj. na komunikační kompetence (od spisovnosti k efektivitě), komunikační dovednosti a jejich rozvoj (recepce: poslech/čtení vs produkce: mluvení/psaní); na modely komunikačních rolí (aktivního tvůrce, nebo ?poučený? příjemce). Dále se budeme věnovat např. roli komunikační výchovy v kurikulu vzdělávání českého jazyka pro sekundární školy; komunikátům (textům) a komunikační situaci (prostředí, účastníci komunikace, jejich role apod.), popř. vizuálním aspektům v procesu komunikace (poslech vs naslouchání/ ústní projev vs mluvení). Jak se liší, příp. čím se doplňují jazyková a komunikační výchova. Zaměříme se na procvičování vybraných dovedností se zaměřením na didaktické aspekty komunikační výchovy a její cíle (kognitivní, formativní, výchovné) a složky (typy gramotnosti; čtení a psaní / mluvení a naslouchání) v oblasti českého jazyka pro sekundární školy.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Závěrečný projekt
Na základě zvládnutí teoretických poznatků porozumět základním parametrům komunikační výchovy jako globální strategii ve výuce nejen rodného jazyka. Aktivní účast na seminářích a vypracování zadaných úkolů. 75% účast v prezenční výuce.
|
|
Doporučená literatura
|
-
CVRČEK, Václav. (2010). Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví.. Praha: Karolinum.
-
Hirschová, M. Pragmatika v češtině. Olomouc 2006.
-
Hoffmannová, J. - Müllerová, O.(eds.). (2007). Čeština v dialogu generací. Praha.
-
Svozilová, N. (2000). Jak dnes píšeme / mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině.. Jinočany: H&H.
-
ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.
|