Lecturer(s)
|
-
Šmakalová Kristýna, Mgr. Ph.D.
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
unspecified
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
Learning outcomes
|
Pupils' reading strategies and possibilities of their development. Use of RWCT methods. Researches in reading literacy and the possibility of using their results in teaching. Methods of working with artistic and non-artistic texts. Application of modern teaching methods in the interpretation of literary works. Methods of active and cooperative learning of students. Reading workshops and reading records. Creation, creativity and experience in literary education. Projects to support reading. Working with information sources. Current problems of literary education at the 1st stage of elementary school. Overview and characteristics of literary types and genres and their use in teaching.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
unspecified
Submission of assigned tasks and seminar work.
|
Recommended literature
|
-
Beránková, E. (2002). Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Nakladatelství Jiří Fraus.
-
FIŠER, Z. a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.
-
GEJGUŠOVÁ, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole.. Ostrava: OU.
-
HAUSENBLAS, O. (2015). Čeština doopravdy. Praha.
-
Hník, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H & H.
-
TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno.
-
VALA, J. (2017). Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex.
|