Course: Theory of Language Teaching 2

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Theory of Language Teaching 2
Course code KČJ/NDJ2Q
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction unspecified
Work placements unspecified
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Johana, Mgr.
Course content
Communication and stylistic education at 5 to 9 grade of basic school; aims and content. Methods and forms of work in communicative and stylistic education; spoken discourse: techniques; evaluation of spoken and written discourses; reproductive and productive style; kinds of reproduction, work with the outline, types of exercices; essay writing; work with concept; stylistic genres; integration of educational fields and crosscutting topics into stylistic education; activating methods and forms, eg. critical thinking, projects etc.

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course students should be able to: - characterize style teaching as a component of the Czech Language and Literature, - to know the content and layout of the style curriculum at the 2 nd level of elementary school, - to clarify the problems of the teaching style in the past and its conception in the current education system, - to list and elucidate the phases of the process, - demonstrate the knowledge of the methods and objectives of the syllabus and apply them on a particular style lesson, - to enumerate and apply some innovative approaches to stylistic teaching and communication education, - to find and apply in the classroom topics suitable for the integration of the subject components with other educational areas   And cross-cutting themes, - to clarify the issues of training and assessment of pupils' spoken language, - to focus on the offer of textbooks and current educational documents, - to enumerate and use support didactic resources in the teaching of the Czech language, - Plan and implement style lessons from thematic plans to a specific lesson, - to clarify the issues of evaluation and classification in the classroom lessons and to use the acquired knowledge and abilities to correct and classify the selected style.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BERAN, Vít et al. (2003). Učím s radostí (zkušenosti, lekce, projekty).. Praha: Agentura Strom.
  • BUDÍNSKÁ, Helena. (1992). Hry pro šest smyslů.. Praha: Jamma.
  • ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, Marie et al. (2007). Hrátky s češtinou.. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
  • ČECHOVÁ, Marie. O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky.. , Český jazyk a literatura, 44, č. 7-8.
  • FRANTLOVÁ, Růžena. (1997). I slohu se dá naučit.. Olomouc.
  • FUCIMANOVÁ, Milena. (2003). Sloh.. Praha: Fortuna.
  • GRECMANOVÁ, Helena et al. (2000). Podporujeme ativní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
  • HAUSENBLAS, Ondřej. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
  • HAUSER, Přemysl et al. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I., II. a III.. Brno: Vydavatelství MU.
  • HAUSER, Přemysl et al. (2007). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ.. Brno: Pedagogická fakulta MU.
  • HÖFLEROVÁ, Eva. (2002). Ke vztahu jazykového vyučování a komunikační výchovy.. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, In: Školská jazykovědná terminologie.
  • JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
  • KAŠOVÁ, Jitka. (2011). Svět médií. Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha: RAABE.
  • KOSTEČKA, Jiří. (2013). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: H + H.
  • KOŽMÍN, Zdeněk. (1995). Tvořivý sloh.. Praha: Victoria publishing.
  • KRŮŽELOVÁ, Marie. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu.. Praha: Portál.
  • KUBŮ, Libuše. (2007). Tvořivý sloh vážně i nevážně.. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
  • MIČIENKA, Marek et al. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
  • PETTY, Geoffrey. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • PODROUŽEK, Ladislav. (2002). Integrovaná výuka na základní škole.. Plzeň: Fraus.
  • POLÁK, Milan. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: UP.
  • ŠEBESTA, Karel. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha: Nakladatelství UK.
  • TOMKOVÁ, Anna. (2007). Prochram Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole.. Praha: UK.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech Language and Literature for Lower Secondary Schools (NA24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech Language and Literature for Lower Secondary Schools (NA25-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer