Lecturer(s)
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Didactics of Czech language and literature, its characteristics and aims. Language teaching in historical context. Czech language and literature in the Framework Educational Programme of Basic education, its structure. Methods, forms and exercices. Inductive methods in language teaching. Orthographic training and its phases, psychological concern, algorithms, exercices. Communicative approach to language teaching. Critical thinking, its phases and methods. Types and structure of the lessons. Textbooks as the basic aids for language teaching, criteria of choice and evaluation. Progressive and final classification in language teaching. Aids and methodology (Internet links, publications, journals).
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
Learning outcomes
|
After completing the course students should be able to: - to characterize the subject and objectives of the Czech didactics, to know and use the basic literature of the field, - to clarify the concept of language teaching in the historical context, - to assess and evaluate the communication concept of language teaching, - to orientate in the construction of the RVP ZV with an emphasis on the educational area Language and language communication, - to characterize the Czech Language and Literature course and its components, - to demonstrate the knowledge of methods, forms of work and exercises used in language teaching (especially in language education) and to apply them to selected curriculum, - to clarify the concept of critical thinking, its phases and to use methods of critical thinking in language teaching, - to focus on the offer of Czech language textbooks for elementary school, to know and apply some criteria for their assessment, - to clarify the issues of evaluation and classification in the subject during the final evaluation and to be able to use their skills in the partial evaluation and classification in language education, - to know the content and layout of the curriculum in language education at elementary school, - to use support didactic means in teaching the Czech language and its innovation, - Plan and implement language lessons from thematic plans to a specific lesson.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
unspecified
|
Recommended literature
|
-
BERAN, Vít et al. (2003). Učím s radostí (zkušenosti, lekce, projekty).. Praha: Agentura Strom.
-
BUDÍNSKÁ, Hana. (1992). Hry pro šest smyslů.. Praha: Jamma.
-
ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
-
ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
-
ČECHOVÁ, Marie. O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky.. , Český jazyk a literatura, 44, č. 7-8.
-
GRECMANOVÁ, Helena et al. (2000). Podporujeme ativní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
-
HAUSENBLAS, Ondřej. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
-
HAUSER, Přemysl et al. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I., II. a III.. Brno: Vydavatelství MU.
-
HAUSER, Přemysl et al. (2007). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ.. Brno: Pedagogická fakulta MU.
-
HÖFLEROVÁ, Eva. (2002). Ke vztahu jazykového vyučování a komunikační výchovy.. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, In: Školská jazykovědná terminologie.
-
JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
-
KAŠOVÁ, Jitka. (2011). Svět médií. Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha: RAABE.
-
KOSTEČKA, Jiří. (2013). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: H + H.
-
MIČIENKA, Marek et al. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
-
PETTY, Geoffrey. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
PODROUŽEK, Ladislav. (2002). Integrovaná výuka na základní škole.. Plzeň: Fraus.
-
POLÁK, Milan. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: UP.
-
ŠEBESTA, Karel. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha: Nakladatelství UK.
-
TOMKOVÁ, Anna. (2007). Prochram Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole.. Praha: UK.
|