|
Lecturer(s)
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Course content is based on students´ reflexion of teaching practice, problem solving, autoevaluation. Communication in the classroom. Didactic knowledge of the teaching content. Preparing of the lessons. Communicative approach to Czech language and literature teaching.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
|
unspecified
|
|
Learning outcomes
|
After completing the course students should be able to: - to analyze their teaching outcomes during a continuous pedagogical practice, - to analyze the problems that arise during the continuous pedagogical practice and to propose their possible solutions, - Evaluate the level of communication in the classroom, - to define the advantages of the contemporary concept of teaching Czech language and literature (CJL) - to point out the deficiencies and deficiencies in the teaching of the CJL, - to introduce innovative practices into the CJL teaching.
|
|
Prerequisites
|
unspecified
|
|
Assessment methods and criteria
|
unspecified
|
|
Recommended literature
|
-
(2011). Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka.. Praha: VUP.
-
(2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele.. Praha: VUP.
-
(2011). Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií.. Praha: VUP.
-
FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání.. Brno: Masarykova univerzita.
-
GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchvově na základní škole.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
-
HNÍK, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru.. Praha: Karolinum.
-
JANÍK, Tomáš et al. (2009). Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů.. Brno: Paido.
-
JANÍK, Tomáš et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido.
-
KOŠŤÁLOVÁ, Hana et al. (2010). Čtenářské gramotnosti jako vzdělávácí cíl pro každého žáka.. Praha: Česká školní inspekce.
-
SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole.. Praha: Portál.
-
ŠEBESTA, Karel. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha: Nakladatelství UK.
-
ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
-
VALA, Jaroslav. (2011). Poezie v literární výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého.
|