| Název předmětu | Literatura pro děti |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/LID@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Literatura pro děti a mládež jako součást národní kultury Lidová pohádka a její funkce v raném vývoji dítěte Autorská pohádka - vývoj, typologie, významní představitelé Poezie pro děti - jazyková hravost, rytmus, ilustrace, nonsens Próza s dětským hrdinou - vývojové tendence, hodnotové modely Ilustrované knihy a picture books - vztah obrazu a textu Uměleckonaučná literatura a její funkce v MŠ Časopisy a edice pro předškolní děti Biblioterapie v raném věku - možnosti a limity Trivialita v literatuře pro děti - kritéria hodnocení kvality Ocenění v oblasti dětské literatury (Magnesia Litera, Zlatá stuha, aj.)
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Předmět seznamuje studenty s klíčovými žánry, vývojovými tendencemi a estetickými i funkčními specifiky literatury určené dětem předškolního věku. Zaměřuje se na interpretaci intencionální literatury v kontextu čtenářského vývoje, hodnotové orientace a vývojové psychologie dítěte. Pozornost je věnována jak tradičním žánrům (lidová a autorská pohádka, poezie, krátká próza), tak současným trendům v české i světové knižní produkci, s důrazem na ilustraci, mezioborové přesahy a funkce textu ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit specifika literatury určené dětem předškolního věku s ohledem na kognitivní a emocionální vývoj; charakterizovat základní žánry dětské literatury a jejich funkce; analyzovat a interpretovat literární díla pro děti včetně výtvarné složky (ilustrace); kriticky zhodnotit současnou knižní produkci a orientovat se v ní; reflektovat hodnotový a estetický potenciál dětské literatury v kontextu školní a předškolní výchovy; navrhnout vhodné způsoby integrace vybraných literárních titulů do edukační praxe; rozlišit kvalitní uměleckou literaturu od produkce triviální. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
aktivní účast v seminářích (min. 70 % účasti), ústní zkouška po získání zápočtu. Zápočet: seminární práce (rozsah 4 normostrany + titulní strana), analýza vybraného díla z doporučeného seznamu (viz níže), struktura práce: bibliografické a ediční údaje (vydavatelství, ilustrátor, ocenění), shrnutí děje a interpretace hlavní myšlenky, jazyk a kompoziční charakteristiky díla, vlastní hodnocení originality a přínosu díla, návrh didaktického využití v MŠ, závěrečné shrnutí. Studenti s ISP: odevzdání seminární práce dle výše uvedeného zadání, účast na prezenční zkoušce. Příklad titulů pro seminární práci: Kdesi pod nebesy (Malý), Rýmovačky opičí (Míková), Tři zlaté klíče (Sís), Kabát a kabelka (Míková), S Komenským do komiksu (Smolíková), Orbis pictus (Komenský / Petrák), Hrnečku, vař! (Čupová), Řvi potichu, brácho (Březinová), Já, chobotnice (Rutová), aj. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |