| Název předmětu | Základy české gramatiky 2 - syntax |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/KZG2@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Disciplína je zaměřena na komplexní syntaktickou analýzu věty a souvětí. Cílem přednášek je prezentovat studentům základní teorii oboru, a to zejména s ohledem na její další uplatnění v prostředí pedagogické praxe. Na teoreticky zaměřené přednášky navazují semináře, jejichž obsahem je nácvik komplexní syntaktické analýzy. Studenti budou seznámeni s pojmy věta a výpověď, dále bude objasněna problematika syntagmat a syntaktických vztahů. Při analýze věty vycházejí z tradiční syntaxe, zároveň ji kombinují s pojetím valenčním, které umožní porozumět základním principům aplikovaným při tvorbě české věty a souvětí. Analýza věty zahrne rovněž hledisko sémantické, problematiku výpovědních modifikací, modality výpovědi a aktuálního členění výpovědi. Syntagma. Syntaktické vztahy. Valenční syntax, valence slovesa. Predikát, vedlejší věta přísudková. Struktury subjektové a bezsubjektové, subjekt, vedlejší věta podmětná. Objekt, vedlejší věta objektová. Adverbiale, vedlejší věta příslovečná. Atribut, vedlejší věta přívlastková. Atribut verbální, vedlejší věta doplňková. Souvětí parataktické a hypotaktické. Hypotaxe pravá a nepravá. Výpovědní modifikace. Modalita výpovědi. Aktuální členění výpovědi.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Vymezit pojem věta a výpověď. Definovat syntagma a objasnit, které výrazy do syntagmat vstupují. Popsat syntaktické vztahy mezi větnými členy včetně koordinace a adordinace. Objasnit valenční pojetí syntaxe, své vědomosti aplikovat při vytváření gramatických a sémantických větných vzorců. Vymezit jednotlivé větné členy, na příkladech demonstrovat rozdíly mezi nimi. Objasnit základní typy souvětí v češtině, rozlišit hypotaxi pravou a nepravou. Identifikovat základní výpovědní modifikace při analýze výpovědi. Rozpoznat a použít prostředky pro vyjadřování modality. Aplikovat znalost prostředků aktuálního členění výpovědi při jazykové analýze textu. Provést komplexní syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí včetně hierarchického grafického záznamu.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |