Course: Didactics of mother tongue 6

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Didactics of mother tongue 6
Course code KČJ/KTMJ6
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
Didactics of literary education. Didactical interpretation of text. Structure of the lesson. Youth reading. Alternative teaching methods.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes
Didactics of literary education. Didactical interpretation of text. Structure of the lesson. Youth reading. Alternative teaching methods.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Student performance, Analyssis of the Student's Portfolio

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • BUDÍNSKÁ, H. (2008). Hry pro šest smyslů. Praha.
  • GEJGUŠOVÁ, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
  • HOUŠKA, T. (1991). Škola hrou. Praha.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • KOSTEČKA, J. (1995). Do světa literatury jinak. Praha: SPN.
  • KOŠŤÁK, J. (1990). Hrátky s literaturou. Olomouc: Votobia.
  • MACHKOVÁ, E. (2005). Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
  • MAŇÁK, J. (1997). Alternativní metody a postupy. Brno: MU.
  • MARTÍNKOVÁ, V. (1995). Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia.
  • MOCNÁ, D. a kol. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • RUT, P. (1985). Menší poetický slovník v příkladech. Praha: Mladá fronta.
  • SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
  • TOMAN, J. (2007). Didaktika čtení a primární výchovy. České Budějovice: JU.
  • TOMAN, J. (1990). Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I.. České Budějovice: PdF JU.
  • TOMAN, J. (1991). Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II.. České Budějovice: PdF JU.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z dětské literatury.. České Budějovice: PdF JU.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester