| Název předmětu | Český jazyk - stylistika |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/KSTY@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět se zaměřuje na klíčové otázky a témata související se slohovou a komunikační výchovou určenou pro 1. stupeň základních škol podle Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělání. Věnuje se základním konceptům jazykovědné stylistiky, představuje československou tradici stylistického pohledu na jazyk a jeho užívání v různých komunikačních sférách a situacích a také systematizuje znalosti, získané studenty v předchozích předmětech zaměřených na gramatiku češtiny, se zaměřením na variantnost jazykových prostředků podle jednotlivých jazykových plánů. Předmětu dominuje zájem o systematiku stylistických prostředků současné češtiny, ale stranou nezůstává ani důraz na praktickou stylistiku (mluvené/psané projevy). 1. Stylistika/slohová a komunikační výchova (systematika, praktická stylistika; základní terminologie; komunikační situace/komunikační sféra, adekvátnost/vhodnost, náležitost. Stylotvorné faktory/ slohotvorní činitelé). 2. Stylistické aspekty výstavby textu (slohové postupy a jejich modifikace, slohové útvary; členění textu a principy jeho výstavby: textové jednotky a jejich hranice, horizontální/vertikální členěné textu; specifika textového členění u různých žánrů a slohových útvarů). 3. RVP ZV a ŠVP (český jazyk a literatura: komunikační a slohová výchova. Dílčí výstupy, učivo a tematické okruhy pro 1. st ZŠ). 4. Mluvenost vs psanost (základy mluveného projevu a neverbální prostředky; základy psaného projevu, tvořivá práce s textem. Základy elektronické komunikace; komunikační sféra: interakčnost, monolog vs dialog, projevy soukromé vs veřejné, symetrie vs asymetrie; sféra školní komunikace). 5. Problematika slohových prací (způsoby zadání a hodnocení. Diskuze o výuce slohu na ZŠ a SŠ, státní maturity. Ukázky slohových prací a jejich rozbor). 6. Spisovnost - nespisovnost (čeština jako národní jazyk a perspektiva jednotlivých útvarů a poloútvarů. Zvláštní postavení hovorové češtiny. Kodifikace. Kritéria adekvátnosti, srozumitelnosti a přesnosti: jejich analýza a pohled na ně napříč tradičními funkčními oblastmi). 7. Komunikační a slohová výuka v učebnicích pro ZŠ (shrnující pohled na učebnice českého jazyka se zaměřením na slohovou výuku, vzdělávací portály a jejich obsah. Sloh a jeho podoby v moderních českých gramatikách). 8. Komunikační a slohová výuka v praxi (metody a postupy; charakteristika slohových cvičení a jejich smysl v současné době). 9. Variantnost jazykových prostředků současné češtiny (základní přehled slohové variantnosti podle jednotlivých jazykových plánů se specifickým zaměřením na slovní zásobu a její rozvoj; dublety a stylová hodnota). 10. Funkční styly a jejich modely (normy, postupy a útvary: stručná charakteristika funkčních stylů, smysl této klasifikace a její možné využití při výuce. Stylistická systematika a její využití v praxi. Psaní vs čtení). 11. Funkční styly (každodenní/běžná komunikace, odborný, administrativní, umělecký, publicistický) a jejich základní charakteristika (ukázky, příklady).
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Porozumět českému jazyku jako bohatému a variabilnímu souboru různorodých prostředků (např. v rámci stratifikačního modelu), které lze využít k různým komunikačním cílům a v různých komunikačních situacích; tuto variabilitu dále rozvíjet a využít při výuce rodného jazyka. Charakterizovat jednotlivá témata slohové a komunikační výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Popsat variantnost jazykových prostředků současné češtiny, znát základní slohové postupy a útvary jednotlivých funkčních oblastí a připravit odpovídající praktické ukázky podle jednotlivých témat slohové a komunikační výchovy. Využít znalosti jednotlivých funkčních stylů a jejich specifických vlastností (a variability i v souvislosti se současným vlivem digitálních médií a sociálních síti na komunikaci) pro praktickou výuku komunikačních dovedností (mluvených i psaných) na 1. stupni ZŠ.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |