Course: Didactics of Literature 2

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Didactics of Literature 2
Course code KČJ/KNL2Q
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course students should be able to: - Didactically interpret artistic text, - to justify the contribution of artistic literature to the pupil's personal development, - analyze and justify the main pitfalls in working with the poetic text, - to design and defend appropriate methodological procedures aimed at working with the artistic text, - to define, apply and assess methodological practices aimed at the development of reading literacy of pupils, - to assess the possibilities of developing literary creativity among pupils, - to clarify the importance of developing pupil creativity and critical thinking, - to justify the need to develop inter-subject relations, - Plan and implement a complete preparation for the class, - Design project based on artistic literary text.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka.. Praha: VUP.
  • (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele.. Praha: VUP.
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií.. Praha: VUP.
  • (2011). Výuka čtení v Evropě - souvislosti, politiky a praxe.. Brusel: EACEA P9 Eurydice.
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání.. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchvově na základní škole.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HAMAN, Aleš. (2012). Literární dílo a soudobá literární věda.. Praha: ARCSI.
  • HNÍK, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru.. Praha: Karolinum.
  • HNÍK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H&H.
  • ISER, Wolfgang. (2001). Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky.. Brno: Host, s. 39-61.
  • JANÍK, Tomáš et al. (2009). Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů.. Brno: Paido.
  • JANÍK, Tomáš et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido.
  • KOSTEČKA, Jiří. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana et al. (2010). Čtenářské gramotnosti jako vzdělávácí cíl pro každého žáka.. Praha: Česká školní inspekce.
  • KRČ, Eduard. (2012). Úvod do studia literatury.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MARTINKOVÁ, Věra. (1995). Teorie literatury netradičně.. Praha: Trizonia.
  • REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 3.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • SILBERMAN, Mel. (1993). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
  • SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole.. Praha: Portál.
  • SLAVÍK, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání.. Praha: Karolinum.
  • ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
  • VALA, Jaroslav. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, Jaroslav. (2011). Poezie v literární výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, Jaroslav. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky literatury. Distanční studijní text dostupný LMS Unifor.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VIEWEGH, Josef. (1999). Psychologie umělecké literatury.. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
  • ZELEŇÁKOVÁ, Hana. (2013). Praktická estetika 6. O interpretácii literárného diela.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • ŽILKOVÁ, Marta, ZELEŇÁKOVÁ Hana a REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estatika 5.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech Language and Literature for Lower Secondary Schools (NA25-X) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech at lower secondary schools (NA18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Czech Language and Literature for Lower Secondary Schools (NA24-X) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter