Lecturer(s)
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
The foundations, functions, and content structure of literature for children. The specific features of children's literature, and its place in national literature. The characteristics of the most common genres of children's literature, their development and current status (folk and artistic poetry, folk and authorial fairy-tales, stories with child heroes, artistic- and popular-science fiction). The issue of literary kitsch in children's literature. Improving skills in the interpretation of artistic texts.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
|
Learning outcomes
|
The course equips students with techniques for stimulating the literary creativity of children. Sensitivity, flexibility, originality, problem solving, cognitive training, personality development, empathy.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance
80% attendance rate, elaboration of an assigned seminar thesis, passing an exam (colloquium, credit)
|
Recommended literature
|
-
BEAN, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
BERNEOVÁ, P. H., SAVARY, L. (1998). Jak nevychovávat dítě s pocitem méněcennosti. 1. vyd.. Praha : Portál.
-
BRIERLEY, J. (2000). 7 prvních let života rozhoduje. 2. vyd.. Praha: Portál.
-
BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
BUDÍNSKÁ, H. (2008). Hry pro šest smyslů. Praha.
-
CAIATIOVÁ, M., DELAČOVÁ, S. a MÜLLEROVÁ, A. (1994). Volná hra. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
CHALOUPKA, O. (1995). Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd.. Praha: Victoria Publishing.
-
MACHKOVÁ, E. (2005). Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. (1996). Hry pomáhají s problémy. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova.. Brno: CERM.
-
TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd.. České Budějovice: PdF JU.
|