| Název předmětu | Literatura a film v kurikulu ZŠ |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/KLFK@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Blok 1 (12:00-13:00) Téma: Literární a filmová narace jako didaktický nástroj Obsah: - Úvodní diskuse: Jak využít rozdílnosti literární a filmové narace ve školní výuce? - Ukázka: Hrabalova povídka Automat Svět + filmová verze Perličky na dně - Aktivita: Studenti navrhují pracovní list pro žáky 2. stupně ZŠ - srovnávací čtenářsko-diváckou aktivitu. - Metodika: Modelový přístup k zadávání úkolů pro žáky, diskuze o věkové přiměřenosti a výběru formy zadání. Blok 2 (13:10-14:10) Téma: Typologie adaptací a možnosti jejich didaktizace Obsah: - Výklad + ukázky typů adaptací (věrná, volná, tematická) - příklady ze školního prostředí. - Aktivita: Vytvoření návrhu krátké vyučovací jednotky s využitím adaptace literárního díla (např. Babička nebo Malý princ). - Metodika: Práce s osnovou - cíle, text, filmová ukázka, metoda práce, výstup pro žáka. ________________________________________ Blok 3 (14:20-15:15) Téma: Filmová scéna jako výchozí bod čtenářské interpretace Obsah: - Projekce úseku z filmu Spalovač mrtvol nebo Postřižiny. - Aktivita: Studenti formulují otázky pro žákovskou diskusi (co ve filmu není řečeno, jak je zobrazen vztah, co chybí proti textu?). - Reflexe: Jak navázat filmem na čtení a podporovat hlubší porozumění textu. - Metodika: Tvorba tzv. interpretačního rámce - propojení estetického čtení a audiovizuální reflexe. ________________________________________
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Předmět se zaměřuje na propojení literatury a filmu v pedagogickém kontextu základní školy se zvláštním důrazem na jejich vzájemný interpretační, estetický a hodnotový potenciál. Studium je zasazeno do rámce mediální výchovy jako průřezového tématu dle RVP ZV a klade důraz na aplikaci interdisciplinárních přístupů v literární a filmové výchově. Studenti si osvojí metody práce s audiovizuálními médii ve výuce, porozumí principům transmediálního převodu a získají kompetence k realizaci didakticky smysluplného propojení textu a obrazu v základním vzdělávání.
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit základní vztahy mezi literárním a filmovým dílem ve vzdělávacím kontextu; identifikovat a didakticky využít základní principy filmové adaptace; chápat literární a filmové dílo jako nástroje formování kulturní identity a hodnotového systému žáků; navrhnout modelové vyučovací situace s využitím literárního i filmového textu; reflektovat mediální výchovu jako součást celostního estetického a kritického vzdělávání; integrovat metody literární, filmové a mediální výchovy do výuky českého jazyka i společenskovědních předmětů; kultivovat u žáků schopnost interpretace, srovnávání a hodnocení různých typů médií. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Vypracování seminární práce o rozsahu minimálně 10 normostran zaměřené na srovnávací analýzu vybrané literární předlohy a její filmové adaptace. Seminární práce by měla zahrnovat: základní bibliografické údaje o obou dílech (autor, režisér, rok vzniku, tvůrčí tým); analýzu hlavního tématu a poselství literárního i filmového díla; srovnání strukturálních, stylových a narativních rozdílů; návrh didaktického využití ve výuce na 2. stupni ZŠ; seznam použitých pramenů v odborné citační normě (např. ISO 690, APA). Požadavky na studenty s ISP: - Odevzdání seminární práce o rozsahu 10 normostran (bez titulní strany a závěrečného seznamu použité literatury) o komparaci libovolné knižní předlohy a jejího filmového zpracování. Seminární práce by měla obsahovat: a) stručné představení Vámi vybrané publikace (autor, rok vydání, ilustrátor apod.) a filmu (režisér, producenti, délka filmu apod.); b) hlavní téma/myšlenka/poselství publikace a filmu: nejedná se o souhrn obsahu, ale o excerpci stěžejní myšlenky či poslání; c) popsání rozdílů mezi publikací a její filmovou adaptací; d) návrh začlenění srovnání publikace a jejího filmového zpracování do výuky na druhém stupni ZŠ; e) Seznam použité literatury, zhlédnutých filmů apod. ve formě platné Vámi zvolené bibliografické citace (ISO 690, APA apod.). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |