Lecturer(s)
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
|
Course content
|
Storytelling prose containing a child or adolescent hero, adventure literature, and historical and biographical prose. A partial goal concerns the explanation of the main characteristics of trivial literature and introduction of its representations in literature for children and youth.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
|
Learning outcomes
|
This subject is a continuation of Literature for children and youth 1, and focuses mainly on Czech and world storytelling prose containing a child or adolescent hero, adventure literature, and historical and biographical prose. Students will learn the main characteristics of trivial literature, be introduced to archetypal representations in literature for children and youth, learn to differentiate valuable literature from substandard literature, and explore the theory and criticism of literature for children and youth, both its development and its current state.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam, Student performance, Seminar Work
Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
|
Recommended literature
|
-
Internet.
-
Ladění.
-
(1993). Literatura pro děti a mládež v samizdatu a exilu.. Brno: Masarykova univerzita.
-
CARPENTER, H. and PRICHARD, M. (1991). The Oxford Companion to Children´s Literature.. Oxford, New York: Oxford University Press.
-
ČEŇKOVÁ, J. aj. (2006). Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury.. Praha.
-
DODERER, K. (1984). Herausgegeben von Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. 4 sv.. Weinhein: Beltz.
-
DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha.
-
HUNT, P. (1996). International Companion Encyclopedia of Children´s Literature.. London, New York: Routledge.
-
CHALOUPKA, O. a VORÁĆEK, J. (1984). Kontury české literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
-
CHALOUPKA, O. aj. (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
-
MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha - Litomyšl: Paseka.
-
POLÁK, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ J. aj. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc.
-
STUDENOVSKÝ, T. a BLÁHA, J. (2000). Slovník českých autorů knih pro chlapce (a nejen pro ně).. Praha: Ostrov.
-
ŠMAHELOVÁ, H. (1999). Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. 2 sv.. Praha: Univerzita Karlova.
-
ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. . Brno.
-
TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury.. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
-
URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. (2005). Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozš. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
URBANOVÁ, S. aj. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.. Olomouc: Votobia.
-
URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. OIlomouc: Votobia.
-
WATSON, W. (2001). The Cambridge Guide to Children´s Books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.
-
ZIPES, J. (2002). The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern.. Oxford: Oxford University Press.
|