Předmět: Literatura a film

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Literatura a film
Kód předmětu KČJ/KLAF@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Tematické zaměření: Úvod do vztahů mezi literaturou a filmem, typologie adaptací a základní nástroje filmové analýzy. Forma výuky: Prezenční výukový blok pro kombinované studenty, 3 výukové celky (3 × 60 minut). Blok 1 (15:30-16:30) Téma: Literatura a film jako různé formy narace Obsah: - Úvodní diskuse: "Jak se vypráví v literatuře a jak ve filmu?" - Ukázka: Hrabalova povídka Automat Svět + úryvek z filmu Perličky na dně - Aktivita: Analýza vypravěče, narativního rytmu a výstavby prostoru v obou verzích. - Metodika: Řízená diskuse, práce ve dvojicích (text vs. film), zápis poznámek do tabulky. Blok 2 (16:40-17:40) Téma: Teorie adaptace a typologie Obsah: - Výklad: typy adaptací (věrná, volná, tematická, intermediální - dle Bluestone, McFarlane). - Aktivita: Práce s ukázkami - identifikace typu adaptace (např. Babička z roku 1971 vs. TV adaptace). - Metodika: Práce s pracovním listem, schématické znázornění vztahu textu a filmu. Blok 3 (17:50-18:45) Téma: Základy filmové analýzy (obraz, zvuk, střih) Obsah: - Projekce úseku z filmu Spalovač mrtvol (beze zvuku). - Aktivita: Individuální analýza: co vidím, jaká je kompozice obrazu, rytmus střihu, pohyb kamery. - Reflexe: Jak film vytváří význam bez slov? - Metodika: Diskuse nad audiovizuálními prostředky a jejich funkcí, základní filmová terminologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Charakterizovat v základních parametrech českou literaturu ve vztahu k filmu. - Rozumět elementárním otázkám v široké oblasti teorie adaptace. - Využít znalostí české literatury a českého filmu ve výuce na ZŠ. - Systematičtěji strukturované interpretace filmových děl ve vztahu k literárním předlohám.
Po absolvování kurzu bude student schopen: charakterizovat základní vztahy mezi literárním a filmovým dílem; porozumět principům a typům filmové adaptace; využívat základní pojmový aparát filmové analýzy a interpretace; rozlišovat formální a ideové rozdíly mezi literární předlohou a její adaptací; zhodnotit možnosti a limity transmediálního převodu s důrazem na cílového diváka; navrhnout způsoby využití literárních a filmových děl ve výuce na ZŠ; aplikovat poznatky při interpretaci české i světové literární tvorby ve filmovém zpracování; kultivovat mediální gramotnost a estetické vnímání žáků prostřednictvím intermediality.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Vypracování seminární práce obsahující: představení vybrané literární předlohy a její filmové adaptace (včetně bibliografických údajů); interpretaci hlavního tématu/poselství obou děl; analýzu rozdílů mezi literární a filmovou verzí z hlediska narativní struktury, jazyka médií, ideového posunu či stylu; aplikaci základních nástrojů filmové interpretace (kompozice, střih, kamera, herectví, zvuk); přehled použitých pramenů v jednotné a odborné citaci (např. ISO 690, APA). Požadavky na studenty s ISP: Seminární práce by měla obsahovat: a) stručné představení Vámi vybrané publikace (autor, rok vydání, ilustrátor apod.) a filmu (režisér, producenti, délka filmu apod.); b) hlavní téma/myšlenka/poselství publikace a filmu: nejedná se o souhrn obsahu, ale o excerpci stěžejní myšlenky či poslání; c) popsání rozdílů mezi publikací a její filmovou adaptací; d) podrobnou interpretaci filmu prostřednictvím využití základních interpretačních nástrojů; e) seznam použité literatury, zhlédnutých filmů apod. ve formě platné Vámi zvolené bibliografické citace (ISO 690, APA apod.).
Doporučená literatura
  • BUBENÍČEK, Petr (ed.). (2013). ?Adaptace?. Česká literatura 61, č. 2.
  • FEDROVÁ, Stanislava (ed.). (2010). Česká literatura v intermediální perspektivě. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR: Akropolis.
  • HUTCHEON, Linda. (2012). Teória adaptácie. Brno: JAMU.
  • CHATMAN, Seymour. (2008). Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a ve filmu. Brno: Host.
  • MAŠEK, Jan. (2002). Audiovizuální komunikace výukových médií. Plzeň: ZČU.
  • MRAVCOVÁ, Marie. (1990). Literatura ve filmu. Praha: Melantrich.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní