| Název předmětu | Didaktika českého jazyka 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/KDJ1@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Didaktika českého jazyka, její charakteristika a cíle. Jazykové vyučování v historickém kontextu. Vzdělávací obor Český jazyk a literatura, jeho postavení v RVP ZV, struktura. Metody, formy a cvičení užívaná v hodinách jazykového vyučování. Význam induktivní metody v jazykovém vyučování. Pravopisný výcvik a jeho fáze, psychologický zřetel, algoritmy, cvičení. Komunikační pojetí jazykového vyučování. Kritické myšlení, jeho fáze a metody. Typy a struktura vyučovacích hodin jazykového vyučování. Problematika integrace složek vzdělávacího oboru český jazyk a literatura, vzdělávacích oborů a průřezových témat. Učebnice českého jazyka jako základní vyučovací pomůcka, kritéria jejich výběru a hodnocení. Hodnocení a klasifikace v jazykovém vyučování, dílčí a finální hodnocení. Pomůcky a metodická opora ve vyučování českého jazyka (internetové odkazy, publikace, časopisy).
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat předmět a cíle oboru didaktika českého jazyka, znát a používat základní literaturu oboru, - objasnit pojetí jazykového vyučování v historickém kontextu, - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí jazykového vyučování, - orientovat se ve stavbě RVPZV s důrazem na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace, - charakterizovat vzdělávací obor český jazyk a literatura a jeho složky, - prokázat znalost metod, forem práce a cvičení užívaných v jazykovém vyučování (zejména v jazykové výchově) a aplikovat je na vybrané učivo, - objasnit pojem kritické myšlení, jeho fáze a využívat metody kritického myšlení v jazykovém vyučování. - orientovat se v nabídce učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a znát a aplikovat některá kritéria jejich hodnocení, - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v předmětu při finálním hodnocení a umět využít své schopnosti při dílčím hodnocení a klasifikaci v jazykové výchově, - znát obsah a rozvržení učiva v jazykové výchově na 2. stupni ZŠ, - využívat podpůrné didaktické prostředky při vyučování českého jazyka a jeho inovaci, - plánovat a realizovat jazykové vyučování od tematických plánů až po konkrétní vyučovací hodinu, - umět integrovat složky vzdělávacího oboru český jazyk a literatura s vybranými vzdělávacími obory a průřezovými tématy RVP ZV.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Požadavky ke splnění předmětu: 1. Aktivní účast, neomluvená absence není povolena, omluvenou absenci je možno nahradit absolvováním minimálně dvou seminářů (dle vlastního výběru) předmětu DCJ1@. 2. Plnění průběžných úkolů 3. Seminární práce: příprava na výuku, která operacionalizuje propojení jazykové a komunikačně-slohové složky předmětu a při tom zdůrazňuje jednu z následujících oblastí (dle výběru studentů): 1. rozvoj foneticko-fonologické a ortoepické kompetence 2. rozvoj morfologické kompetence 3. rozvoj lexikální kompetence 4. rozvoj syntaktické kompetence Průběh práce musí být popsán tak, jako by kdokoliv z kolegů měl materiál vzít a jít podle něj vyučovat. Ke každé části také uveďte očekávané časové rozpětí a řešení úloh. Posluchači mají možnost pracovat individuálně, ve dvojicích či ve trojicích. Práce se odevzdává elektronicky do určeného prostředí v MS Teams. Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Struktura popisu jednotlivých učebních úloh/příprav na výuku: 1) Ročník 2) Téma 3) Vztah k RVP (k očekávaným výstupům a klíčovým kompetencím) 4) Cíl(e) 5) Problém komunikačně-slohový, problém jazykový 6) Metody a formy práce 7) Pomůcky 8) Průběh práce (dle třífázového modelu učení E-U-R; podrobný popis jednotlivých fází práce s důrazem na činnosti učitele i žáků) 9) Přílohy 10) Seznam použité literatury --- Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |