V předmětu se studenti učitelství seznámí s aktuální českou uměleckou literaturou pro dětské i dospělé čtenáře reflektující současnou dobu. Studenti se budou učit vybírat vhodné ukázky respektující zájmy a čtenářskou úroveň žáků. Zároveň povedeme studenty k využití inovativních a aktivizačních metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků. Kromě umělecké literatury budeme pracovat i s aktuálními čítankami, učebnicemi a interaktivní učebnicemi ČJL a představíme studentům možnosti jejich praktického využití. Předmět reflektuje aktuální trendy ve výuce literární výchovy s ohledem na inkluzivní vzdělávání. V souladu s RVP ZV lze za cíl literárního vzdělávání především rozvoj čtenářských návyků, schopnosti tvořivé recepce, interpretace a produkce literárního textu. Pomocí těchto aktivit pak mají žáci teoreticky dospívat k takovým poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich životní postoje, hodnotovou orientaci a obohatit jejich duchovní život. V souladu s tím má předmět přispět k osobnostně-sociálnímu rozvoji studentů (budoucích učitelů) a posílit jejich stávající didaktickou přípravu, aby byli připravovaní pro aktuální požadavky praxe. Důležitou náplní učitelovy činnosti v literární výchově by měl být výběr literárních textů, které budou adekvátní věku, intelektové, osobnostní a emoční zralosti žáků, a jejich inovativní didaktická interpretace. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522
|