| Název předmětu | Dějiny literatury od počátku do osvícenství 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/DLS2@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět Dějiny české literatury od počátků do osvícenství 1. se zaměřuje na percepční složku výkladu literárních památek uvedeného období a klade důraz na zvládnutí základních teoretických postupů vedoucích k interpretaci díla v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti a aplikovanými poznatky z oblasti kritického myšlení. Témata: Řecká mytologie, klasické řecké drama, řecká filosofie a řečnictví, řecké dějepisectví, helenistické období orientálních kultur, literatura římského období antického Říma, republika a císařství, Cicero a Caesar, římské dějepisectví - Tacitus a Suetonius, Vergilius, Horatius, Ovidius, Claudianus - Únos Proserpiny, Iuvenalis - satiry, Petronius, Seneca, Marcus Aurelius, Starý zákon, Nový zákon, Církevní otcové a Aurelius Augustinu, Boethius. Literární památky Velké Moravy, Svatováclavské, Svatoludmilské a Svatovojtěšské legendy, Kosmova kronika, středověká duchovní lyrika (po husitství), středověké drama, Dalimilova kronika a Alexandreida, středověká satira, předchůdci Husovi, Legenda o sv. Kateřině a Legenda o sv. Prokopu, Tkadleček, Mistr Jan Hus, Petr Chelčický
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Student bude umět: - Vysvětlit společensko-kulturní rámec jednotlivých period zkoumaného období. - Objasnit základní pojmy a osvojit si literárněvědnou terminologii. - Určit jazykové, formální, kompoziční a poetické rysy literární památky či souboru literárních památek, jejich žánrové vymezení. - Charakterizovat a přiblížit život autora či autorů literárních děl, popř. samotnou literární památku, analyzovat obsahovou a významovou stránku literární památky. - Analyzovat a interpretovat jednotlivá literární díla starších literárních období. - Rozpoznat uměleckou a společenskou závažnost díla na konkrétních literárních ukázkách. - Aplikovat primární metodické postupy výkladu díla související s rozvojem čtenářské gramotnosti. - Zdůvodnit kritický postup při výkladu díla a adekvátně reagovat v diskusích nad uměleckou hodnotou díla.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |