| Název předmětu | Didaktika literatury 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/DL1@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - vzdělávací oblast Český jazyk a literatura, průřezová témata, klíčové kompetence. Čítanky pro základní školu. Literární komunikace - autor, literární text, čtenář. Čtenářská gramotnost a možnosti jejího rozvoje. Metody rozvoje čtenářské gramotnosti. Čtenářské strategie žáků a jejich podpora. Teoretické zásady literární interpretace uměleckého textu. Kritéria pro výběr adekvátního textu. Seznámení se s didaktickou interpretací konkrétních ukázek z umělecké literatury. Hodnocení a klasifikace v literární výchově.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí literární výchovy, - porovnat naukové a literárně výukové pojetí literární výchovy, - analyzovat a aplikovat ve výuce hlavní premisy recepční estetiky, - objasnit vývojové etapy čtenářství, jeho aktuální problémy a navrhnout řešení, - vysvětlit specifika pedagogické komunikace v literární výchově, - shrnout základní podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků, - používat výukové metody podporující čtenářské strategie žáků a posoudit jejich význam, - aplikovat ve výuce literatury aktivizační metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru textu adekvátního zralostí a čtenářské vyspělosti žáků, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, - shrnout možnosti hodnocení v literární výchově.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky k zápočtu za zimní semestr 2024: 1. Aktivní účast v semináři (maximálně 2 absence). 2. Průběžné plnění dílčích úkolů zadaných v semináři a jejich odevzdání na konci semestru. 3. Absolvování jednoho pátečního náslechu na ZŠ Nedvědova (podle rozpisu). 4. Návrhy dvou čtenářských lekcí se dvěma literárními ukázkami (próza a poezie) - pracovní list a metodická příručka. Studenti/studentky s povoleným individuálním studijním plánem (ISP): - účast ve výuce minimálně 25 %; - plnění dílčích seminárních úkolů; - splnění dalších případných úkolů kompenzujících neúčast v prezenční výuce. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |