After completing the course students should be able to: - to appreciate the work of prominent authors of Czech and world prose with children and teenage heroes, to evaluate current trends in the development of this genre, - to assess current literature for children and youth with historical and biographical themes, to evaluate current trends in the development of this genre, - Specify genre variants of adventure literature and evaluate the work of significant authors, - compare and evaluate the artistic level of Czech and foreign fantasy literature, - taking into account the content of the study subject to analyze and interpret the selected artistic text in the context of the author's creation and the time of its creation, - to take into consideration the content of the subject to formulate and present their own interpretation of the selected title of literature for children and youth, - to specify the signs of trivial literature and to evaluate the artistic level of literary creation intended for children and youth, - to evaluate the current state of theoretical literature reflection for children and youth.
|
-
Časopis Tvořivá dramatika.
-
(2009). Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy.. Praha: Obec spisovatelů.
-
CARPENTER, Humphrey. (2005). The Oxford companion to children's literature.. Oxford: Oxford University Press.
-
ČEŇKOVÁ, Jana et al. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
-
HUNT, Peter. (2004). Children's Literature.. Oxford: Blackwell Publishing.
-
HUTAŘOVÁ, Ivana a HANZOVÁ, Marie. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 1.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
-
HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
-
HUTAŘOVÁ, Ivana. (2007). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 2.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
-
JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. 1. vyd. (2007-2008. 4 sv.).. Praha: Academia.
-
MANDYS, Pavel et al. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd.. Praha: Albatros.
-
MICKENBERG, Julia L., ed. a VALLONE, Lynne, ed. (2011). The Oxford handbook of children?s literature. Oxford handbooks.. New York: Oxford University Press.
-
MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd.. Praha: Paseka.
-
ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
-
SLADOVÁ, Jana et al. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Monografie.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
-
ŠUBRTOVÁ, Milena. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity; sv. č. 104.. Brno: Masarykova univerzita.
-
URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 5. vyd. (upr. a dopl.).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
-
URBANOVÁ, Svatava. (2012). Dialogy Ivy Procházkové. 199 s. Spis Ostravské univerzity v Ostravě; č. 261 (2012).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
-
URBANOVÁ, Svatava. (2010). Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia.
-
WATSON, Victor et al. (2001). The Cambridge guide to Children's books in English. 1st publ.. Cambridge: Cambridge University Press.
|