Course: Literature for Children and Youth 1

» List of faculties » PDF » KČJ
Course title Literature for Children and Youth 1
Course code KČJ/BLD1Q
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course students should be able to: - define the content and functions of literature for children and youth, - to explain the specifics of literature for children and youth, - to clarify the role of literature for children and young people in terms of the development of reading literacy, - to enumerate and characterize genres of literature for children and youth, - to assess and compare the most significant folklore theories of the fairy tale, - to evaluate the approach of significant collectors of folkloric verbs to folklore and its inclusion in the literature for children and youth, - to appreciate the creation of prominent representatives of Czech and world author's fairy tales and poetry, to evaluate it in terms of the development of these genres, - to analyze and interpret artistic text in the context of the author's creation and the time of its creation, - to formulate and present their own interpretation of the selected title of literature for children and youth, taking into account the content of the subject.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • Časopisy - Tvořivá dramatika.
  • (2009). Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy.. Praha: Obec spisovatelů.
  • BETTELHEIM, Bruno. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. 1. vyd. (Edice 21; sv. 14).. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • CARPENTER, Humphrey. (2005). The Oxford companion to children's literature.. Oxford: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, Jana et al. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. (2008). Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. 1. vyd.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HUNT, Peter. (2004). Children's Literature.. Oxford: Blackwell Publishing.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana a HANZOVÁ, Marie. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 1.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2007). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 2.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. 1. vyd. (2007-2008. 4 sv.).. Praha: Academia.
  • MANDYS, Pavel et al. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd.. Praha: Albatros.
  • MICKENBERG, Julia L., ed. a VALLONE, Lynne, ed. (2011). The Oxford handbook of children?s literature. Oxford handbooks.. New York: Oxford University Press.
  • MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd.. Praha: Paseka.
  • PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 2.. Jinočany: H & H.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
  • SIROVÁTKA, Oldřich. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
  • TOMAN, Jaroslav. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti: (tvorba, recepce, reflexe). 1. vyd.. [České Budějovice]: Vlastimil Johanus.
  • URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 5. vyd. (upr. a dopl.).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2012). Dialogy Ivy Procházkové. 199 s. Spis Ostravské univerzity v Ostravě; č. 261 (2012).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2010). Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia.
  • WATSON, Victor et al. (2001). The Cambridge guide to Children's books in English. 1st publ.. Cambridge: Cambridge University Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer