Lecturer(s)
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Dokoupilová Monika, Mgr.
-
Exler Petr, Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Getting acquainted with the conceptual conduct and approach to a group or individual in the field of special-interest /preferably visual art/creative activities. Using the ability to prepare themes, specify the content and objectives for single days and select adequate expression means and ways of social communication, develop social feeling and solve difficult situations when emphasizing ethical, aesthetic, ecological and altruistic attitudes.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Homework for Teaching
- 30 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The course objective is to get acquainted with the conceptual conduct and approach to a group or individual in the field of creative activities. Students are able to prepare themes of single activities, specify the content and objectives for single days as well as develop social feeling and solve problematic situations.
Artisticaly mastered basic teaching skills usefal in teaching art education.
|
Prerequisites
|
Basic knowlendge of pedagogy, psychology, art history and art techniques
|
Assessment methods and criteria
|
Analysis of Creative works (Music, Pictorial,Literary), Seminar Work
Presentation of seminar work (art line, project), participation in seminars 90%.
|
Recommended literature
|
-
BERTRAND,Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha:Portál.
-
CIKÁNOVÁ,K. (1992). Kreslete si s námi. Praha.
-
DVOŘÁKOVÁ.,H. (1998). Výtvarná výchova na I. stupni. Pracovní sešit pro 1.-3.ročník, 4.-5.ročník.. Havlíčkův Brod:Tobiáš.
-
HORÁČEK,R. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno:Cerm.
-
KAVČÁKOVÁ,A., MALIVA,J. (1994). Úvod do studia výtvarné výchovy. Olomouc:UP.
-
NEUMAN,J. (1998). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha:Portál.
-
PÁVKOVÁ,J.,HÁJEK?B.,HOFBAUER?B.,HRDLIĆKOVÁ,V.,PAVLÍKOVÁ,A. (2002). Pedagogika volného času. Praha:Portál.
-
PRUCHA,J. (1998). Moderní pedagogika. Praha:Portál.
-
ROESELOVÁ,V. (2000). Didaktika výtvarné výchovy. Praha:Sarah.
-
ROESELOVÁ,V. (1998). Proudy ve výtvarné výchově. Praha:Sarah.
-
ROESELOVÁ,V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha:Sarah.
-
ROESELOVÁ,V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha.
-
ROESELOVÁ,V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha.
-
SLAVÍK,J. (1994). Kapitoly z výtvarné výchovy. Praha: PdFUK.
-
SLAVÍK,J.,SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. (2000). Výtvarné čarování. Praha. PdFUK.
-
SLAVÍK,V. (2001). Umění zážitku, zážitek umění I. Praha. PdFUK.
-
ŠAMŠULA,P.,HAZUKOVÁ,H. (1991). Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha. UK.
-
UŽDIL,J. (1998). Čáry, klikyháky,paňáci a auta. Praha.
-
UŽDIL,J. (1962). Metodika výtvarné výchovy I.. Praha:SPN.
|