| Název předmětu | Didaktika výtvarné výchovy 3 |
|---|---|
| Kód předmětu | KVV/DVV3@ |
| Organizační forma výuky | Nevyplněno + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Tvorba školního vzdělávacího programu a rekapitulace celkového obsahu disciplíny teorie výtvarné pedagogiky - příprava ke státnicím. Druhá souvislá pedagogiká praxe studentů, její rozbor a zhodnocení.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu budou studující orientováni v následujících tematických okruzích: 1. Tuzemské a zahraniční organizace zabývající se teorií a praxí výtvarné výchovy (INSEA, NSEAD, Česká sekce INSEA, Asociace výtvarných pedagogů, NIPOS-ARTAMA). Přehlídky a soutěže dětského výtvarného projevu (Výtvarné přehlídky NIPOS-ARTAMA, Oči dokořán, Olomoucké bienále, Evropa ve škole atd.). Oborové časopisy a internetové zdroje. 2. Problematika tvořivosti, definice termínu, pojetí tvořivosti ve výtvarné výchově v průběhu 20. století až do současnosti, současná vymezení a aspekty tvořivosti; faktory ovlivňující uplatnění tvořivosti ve výtvarném vzdělávání, znaky výtvarné úlohy podněcující tvořivost žáků. 3. Charakteristika současné výtvarné výchovy, cíle, obsahy, metody a didaktické prostředky ve výtvarné výchově; charakteristika cílů a specifik vzdělávací oblasti Umění a kultura (na příkladu RVP ZV), kurikulum výtvarné výchovy v rámci všeobecného a základního uměleckého vzdělávání (vzdělávací obsah a očekávané výstupy podle RVP, vymezení hlavních obsahových domén státního kurikula); vztah výtvarné výchovy k dalším vzdělávacím oborům oblasti Umění a kultura; role výtvarného pedagoga v systému mnohaúrovňového kurikula. 4. Problém kvality výtvarné výchovy z hlediska učitelovy práce s oborovými obsahy; faktory kvality ve vztahu ke kurikulárnímu rámci, obsahovým úrovním, k mateřské disciplíně výtvarné výchovy a specifikům výtvarné výchovy, jako je kultura tvořivého přístupu a divergence, kritického myšlení, práce s intuicí, asociativností, imaginací apod., úloha reflexe, hledání průniků mezi zkušeností žáka a oborovými obsahy; faktory kvalitní výtvarné edukace. 5. Vizuální gramotnost: její vymezení v díle odborníků, role vizuální gramotnosti ve vzdělávání, problém obrazu, obrazivosti a myšlení obrazem; role vizuality v současné společnosti, intermedialita a vlivy vizuální kultury na žáka; role výtvarné výchovy v procesu pěstování vizuální gramotnosti žáků, příklady modelových úloh. 6. Výtvarný projev a mentální, smyslová, tělesná jinakost; různé typy postižení a jeho vliv na výtvarný projev člověka, historie přístupů k tvůrcům s postižením, představení současných inkluzivních a integrativních přístupů, vymezení speciální výtvarné výchovy a rozdílů mezi arteterapií a výtvarnou edukací jedinců s postižením; kontext a tvůrci art brut, outsider art, disability art, crip culture. ISP: Pravidelné konzultace, účast na seminářích minimálně 50 %, sledování platformy na Padletu, splnění požadavků.
Koncepční práce ve výtvarné pedagogice. |
| Předpoklady |
|
Schopnost kreativního přístupu ke koncepci školního vzdělávacího programu.
KVV/DVV2@ ----- nebo ----- KVV/DVV2M ----- nebo ----- KVV/EDVV2 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích, zapojení do skupinových prací a diskusí, odevzdání závěrečné seminární práce, složení zkoušky (v režimu open book). Studenti a studentky, jimž byl schválen individuální studijní plán, sledují dění v předmětu na virtuální nástěnce (Padlet; odkaz je zaslán vždy na začátku akademického roku nebo semestru), účastní se co nejvíce dění na semináři a odevzdají závěrečnou práci do prostoru nástěnky. Vzhledem k tomu, že tento předmět má výcvikový, sebezkušenostní charakter, je vhodné účastnit se výuky prezenčně v co největší míře. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |