| Název předmětu | Základy neformální logiky pro kritické myšlení 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | KVS/ZL1@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Základy logického vyplývání, deduktivní versus pravděpodobnostní úsudky Argumentační chyby a chyby v usuzování týkající se logického vyplývání Kauzální chyby v usuzování a argumentaci Nejčastější chyby ve statistických tvrzeních Definice a chyby v definování Některé argumentační fauly neformální logiky
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Kurz je příspěvkem k rozvoji kritického myšlení studentů. Cílem bude seznámit studenty se základy logického vyplývání a pravděpodobnostního usuzování. Budou představeny nejčastější chyby v usuzování, konkrétně chyby spočívající ve špatném pochopení kauzálního vztahu, rozdílu mezi nutnou a postačující podmínkou, statistické metody aj. V neposlední řadě budou představeny typy argumentačních faulů na konkrétních příkladech z komunikace.
Studenti budou rozumět pravidlům logického vyplývání a umět rozlišit deduktivní úsudky od pravděpodobnostních. Dále budou umět rozpoznávat nejčastější chyby v usuzování a argumentaci a reagovat na ně. Tyto znalosti a dovednosti jim umožní kriticky posoudit přesvědčivost argumentu a korektně vést diskusi. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Pravidelná aktivní účast na seminářích, vypracování úlohy na vyhledání konkrétních typů argumentačních faulů v komunikaci. Úspěšné absolvování zápočtového testu. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |