Course: Specialist Methodology 2

» List of faculties » PDF » KVS
Course title Specialist Methodology 2
Course code KVS/NDI2Q
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Course content
The concept of the subject at the secondary school (meaning, purpose, objectives and content of subject). The concept of the subject in the secondary school system (meaning, purpose, objectives and content of subject). Basic pedagogical documents in the process of didactic and the front of the system. Didactic analysis as the principal method of subject didactics of social sciences. Planning curriculum, educational process. Teaching forms. Teaching methods. Teaching resources. Evaluation of teaching the subject.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training)
  • Semestral Work - 15 hours per semester
Learning outcomes
Use knowledge of the didactics of social sciences "Know and understand the factors, conditions and specifics of didactic interaction "Analyze thematic units included in the teaching of social sciences "Know and use basic teaching methods and forms of social sciences "Analyze the relevance of the objectives, tasks and content of social sciences
Competences in the scope of the course objektive.
Prerequisites
No prior requirements.

Assessment methods and criteria
Seminar Work

100 per cent seminar attendance, successful completion of all assignments, a seminar work included and active participation in the seminars.
Recommended literature
  • (1997). Učení je skryté v bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice.. Brno: L. Marek.
  • Dopita, M., Grecmanová, H. Wright, D. H. (eds.). (2001). Nové horizonty výchovy k občanství.. Olomouc: Univerzita Palackého vOlomouc, SVOD.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • Homerová, M. (2013). Výchova k občanství ve výuce společenskovědních předmětů.. Praha: M. Homerová.
  • Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání.. Brno: Paido.
  • Jirásková, V. (1999). Občan v demokratické společnosti.. Praha: SLON.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál.
  • Matějka, O., Hotový, F. (2012). Politika do školy patří. Metodický portál pro učitele.. Brno: Masarykova univerzita.
  • MIČIENKA, M., JIRÁK, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
  • Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  • Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Piťha, P. a kol. (1992). Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost.. Praha: AVED.
  • Sak, P., Saková, K. (2004). Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace.. Praha: Svoboda servis.
  • SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester