Lecturer(s)
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Framework themes: - Teaching history in the Protectorate of Bohemia and Moravia - Teaching in 1948 and their conception - The period of normalization and historical lessons - History textbook in 1948-1989 - Changes in history teaching in 1989 - Regional history and its place in the historiographical school
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
- Preparation for the Exam
- 30 hours per semester
- Attendace
- 15 hours per semester
- Homework for Teaching
- 30 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Students when they graduate seminars able to: - Know and understand the problems associated with the teaching of history in different historical periods of the Czech lands - Reflect changes in history teaching in terms of historical trends and requirements to that discipline - Interpret and analyze methods and - To prepare their own presentation
Reflection methods of teaching history.
|
Prerequisites
|
Clear knowledge of the history of the Czech lands.
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam
participation and activity in seminars, submission of term paper.
|
Recommended literature
|
-
(2001). Historické a didaktické inspirace oživené myšlenky - o vzdělání a dějepise od 17. ke 20. století.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.
-
Kohnová, J. (ed.). (2008). Výuka dějepisu a současná proměna světa.. Praha: PdF UK, Ústav profes. rozvoje pracovníků ve školství.
-
Morkes, F. (2002). Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích (období let 1848-2001).. Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského.
-
Morkes, F. (1999). Učitelé a školy v proměnách času.. Plzeň: Pedagogické centrum.
-
Růžičková, J. (1997). Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.
-
Rýdl, K. (2010). K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I. (1774-1989). Pardubice: Univerzita Pardubice.
-
Strnad, E. (1975). Didaktika školy národní v 19.století.. Praha: SPN.
-
Svoboda, J. (2010). Školství v období Protektorátu.. České Budějovice: Nová forma.
-
Šustrová, M. (ed.). (2010). Dějiny ve škole.. Praha: Pedagogické muzeum J.A.Komenského.
|