Lecturer(s)
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Stoffová Veronika, prof. Ing. CSc.
-
Kubrický Jan, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
School information system. Structure of a school information system. Integrated network school information system and its components. Areas for students, Areas for teachers. Assets. School library. Schedule of classes - number of lessons taught by teachers, classrooms. Network communication between pupils and teachers. Implementation of information systems in schools.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Work with Text (with Book, Textbook), Projection (static, dynamic)
|
Learning outcomes
|
The course provides inromation and theory of creating and using IT systems at schools. Based on the analysis of a problem students learn to create data models and realize own information sytems and databases. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem informační systém, - vysvětlit význam a principy fungování školního informačního systému, - orientovat se v problematice informačních systémů, počítačových sítí a jejich využívání ve vzdělávacím procesu, sdílení informací a síťových prostředcích, - porovnat komerční informační systémy používané ve školství, - vyjmenovat a charakterizovat různé modely a formy databází, - na základě analýzy problému vytvořit modely dat, rozpoznat relační vztahy, navrhnut a implementovat informační systémy v databázovém prostředí pro optimalizace vlastní prací a pro potřeby organizace činnosti školy.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Seminar Work
Seminar project
|
Recommended literature
|
-
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 163 s.
-
Jirovský, V. (2002). Vademecum správce sítě. Praha : Grada. 428 s.
-
Morkes, D. (1999). Microsoft Access 2000 : základní příručka. Praha : Computer Press. 238 s.
-
Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.
|