Course: Information and Communication Systems at Schools

» List of faculties » PDF » KTE
Course title Information and Communication Systems at Schools
Course code KTE/ŠIKSQ
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Stoffová Veronika, prof. Ing. CSc.
  • Kubrický Jan, Mgr. Ph.D.
Course content
School information system. Structure of a school information system. Integrated network school information system and its components. Areas for students, Areas for teachers. Assets. School library. Schedule of classes - number of lessons taught by teachers, classrooms. Network communication between pupils and teachers. Implementation of information systems in schools.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Work with Text (with Book, Textbook), Projection (static, dynamic)
Learning outcomes
The course provides inromation and theory of creating and using IT systems at schools. Based on the analysis of a problem students learn to create data models and realize own information sytems and databases. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem informační systém, - vysvětlit význam a principy fungování školního informačního systému, - orientovat se v problematice informačních systémů, počítačových sítí a jejich využívání ve vzdělávacím procesu, sdílení informací a síťových prostředcích, - porovnat komerční informační systémy používané ve školství, - vyjmenovat a charakterizovat různé modely a formy databází, - na základě analýzy problému vytvořit modely dat, rozpoznat relační vztahy, navrhnut a implementovat informační systémy v databázovém prostředí pro optimalizace vlastní prací a pro potřeby organizace činnosti školy.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Seminar Work

Seminar project
Recommended literature
  • Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 163 s.
  • Jirovský, V. (2002). Vademecum správce sítě. Praha : Grada. 428 s.
  • Morkes, D. (1999). Microsoft Access 2000 : základní příručka. Praha : Computer Press. 238 s.
  • Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester