Course: World of Work

» List of faculties » PDF » KTE
Course title World of Work
Course code KTE/SVPRQ
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
Course content
Knowledge of structures in didactics in relation to teaching crafts and technological practical activities. Developing humanizing aspects of technology in order to be able to master the teaching of practical technological subjects and crafts. Elaboration of a seminar thesis (in required graphic format, scope and quality).

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Projection (static, dynamic), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes
Knowledge of structures in didactics in relation to teaching crafts and technological practical activities. Developing humanizing aspects of technology in order to be able to master the teaching of practical technological subjects and crafts. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem profil absolventa, vzdělávací obor, průřezové téma; profesní orientace, sebepojetí, sebehodnocení, - vysvětlit význam průřezového tématu "Svět práce" z hlediska profesní orientace žáků, - charakterizovat pojetí výuky průřezových témat "Svět práce" na ZŠ a "Člověk a svět práce", - navrhnout a realizovat projekt na téma zapadající do vzdělávacího oboru "Člověk a svět práce", - sestavit soubor didaktických materiálů pro podporu realizace výuky zvoleného projektu.
Finishing this subject creates a sum of knowledge and abilities necessary for implementation teaching TC Man and the world of work within teaching general technical subject at basic school.
Prerequisites
not defined

Assessment methods and criteria
Seminar Work

100% attendance at seminars; - elaboration of a seminar thesis (in required graphic format, scope and quality); - turning in the thesis on time, presentation, discussion.
Recommended literature
  • Horská, V. a Zemánková, H. (2001). Volba povolání (příručka pro učitele). Most : Hněvín, 254 s.
  • Horská, V. a Zemánková, H. (2001). Volba povolání (pracovní sešit). Most : Hněvín, 105 s.
  • Krestová, J. a Mrázová, E. (2001). Předprofesní příprava žáků ZvŠ - příručka pro učitele. Most : Hněvín, 62 s.
  • Krestová, J. a Mrázová, E. (2001). Příprava na povolání - pracovní sešit pro žáky 7, 8 a 9. tříd ZvŠ. Most : Hněvín, 62 s.
  • Mošna, F. a kol. (1997). Praktické činnosti (soubor učebnic pro vyučovací předmět Praktické činnosti dle osnov VP ZŠ). Praha : Fortuna.
  • MŠMT ČR. Metodické pokyny MŠMT ČR. Praha.
  • MŠMT ČR. (2001). Vzdělávací program Základní škola. Praha : Scientia.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester