Lecturer(s)
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Knowledge of structures in didactics in relation to teaching crafts and technological practical activities. Developing humanizing aspects of technology in order to be able to master the teaching of practical technological subjects and crafts. Elaboration of a seminar thesis (in required graphic format, scope and quality).
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Projection (static, dynamic), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
|
Learning outcomes
|
Knowledge of structures in didactics in relation to teaching crafts and technological practical activities. Developing humanizing aspects of technology in order to be able to master the teaching of practical technological subjects and crafts. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem profil absolventa, vzdělávací obor, průřezové téma; profesní orientace, sebepojetí, sebehodnocení, - vysvětlit význam průřezového tématu "Svět práce" z hlediska profesní orientace žáků, - charakterizovat pojetí výuky průřezových témat "Svět práce" na ZŠ a "Člověk a svět práce", - navrhnout a realizovat projekt na téma zapadající do vzdělávacího oboru "Člověk a svět práce", - sestavit soubor didaktických materiálů pro podporu realizace výuky zvoleného projektu.
Finishing this subject creates a sum of knowledge and abilities necessary for implementation teaching TC Man and the world of work within teaching general technical subject at basic school.
|
Prerequisites
|
not defined
|
Assessment methods and criteria
|
Seminar Work
100% attendance at seminars; - elaboration of a seminar thesis (in required graphic format, scope and quality); - turning in the thesis on time, presentation, discussion.
|
Recommended literature
|
-
Horská, V. a Zemánková, H. (2001). Volba povolání (příručka pro učitele). Most : Hněvín, 254 s.
-
Horská, V. a Zemánková, H. (2001). Volba povolání (pracovní sešit). Most : Hněvín, 105 s.
-
Krestová, J. a Mrázová, E. (2001). Předprofesní příprava žáků ZvŠ - příručka pro učitele. Most : Hněvín, 62 s.
-
Krestová, J. a Mrázová, E. (2001). Příprava na povolání - pracovní sešit pro žáky 7, 8 a 9. tříd ZvŠ. Most : Hněvín, 62 s.
-
Mošna, F. a kol. (1997). Praktické činnosti (soubor učebnic pro vyučovací předmět Praktické činnosti dle osnov VP ZŠ). Praha : Fortuna.
-
MŠMT ČR. Metodické pokyny MŠMT ČR. Praha.
-
MŠMT ČR. (2001). Vzdělávací program Základní škola. Praha : Scientia.
|