Course: Specialized Teaching Practicum I.

» List of faculties » PDF » KTE
Course title Specialized Teaching Practicum I.
Course code KTE/SPD1Q
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
Course content
This subject primarily covers: - basic terminology and categories of electrical engineering construction kits, didactics and didactic preparation of a teacher for teaching in labs with respect to electrical engineering kits; - electrical engineering kits and school practice, introduction to basic types of kits for education and spare time.

Learning activities and teaching methods
Projection (static, dynamic), Laboratory Work, Work Activities
Learning outcomes
Electroenergetics, electroinstalation in households. Construction kits. Didactic materials used in teaching, application of the knowledge with the use of construction engineering kits. Cílem je po oborově didaktické a praktické stránce seznámit studenty s vybranými elektrotechnickými a elektronickými stavebnicemi určenými pro vzdělávací a zájmovou činnost žáků. U budoucích učitelů se tak mají vytvářet předpoklady pro osvojení kompetencí v oblasti projektování výuky s elektrostavebnicí a realizace práce s nimi a to v přímé návaznosti na tvorbu příslušných didaktických materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem učební úloha, - objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, - vysvětlit význam učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi pro žáka i pro pracovní činnost učitele, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi (taxonomie), - posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, - posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, - analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy s elektrotechnickými stavebnicemi podle zadaných kritérií.
The aim of this course is to acquire basic skills in laboratory technique and familiarize with basic methods and work procedures in the laboratory. Students know fundamental methos of working and procedures in laboratory. Students apply teoretical experience to model situation during their work in laboratory
Prerequisites
Knowledge of electrical engineering and electronics, basic skills laboratory work

Assessment methods and criteria
Analysis of Activities ( Technical works), Seminar Work

Didactically processed records on measuring in the form of instructions for teachers.
Recommended literature
  • Červenka, J. aj. (1997). Praktické činnosti - Elektrotechnika kolem nás. Praha : Fortuna.
  • Fiala, F. (1982). Speciální praktikum z elektrotechniky. Ústí n.L. : PdF.
  • Křenek, M. a Kotrbová, A. (1985). Elektronika v technických pracích 8. ročníku ZŠ. Praha : SPN.
  • Mikošek, M. (1993). Technické praktikum z elektrotechniky. Ostrava : PdF.
  • Serafín, Č., Havelka, M. (2003). Konstrukční a elektrotechnické stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. Olomouc : UP.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester