Course: Theoretical Background to Technical Subjects

» List of faculties » PDF » KTE
Course title Theoretical Background to Technical Subjects
Course code KTE/KTZTP
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
  • Lavrinčík Jan, PhDr. DiS.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Course content
Topics covered: A.: 1. The term technology, basic rules of technology. 2. Technology methods, technical objects. 3. Technical sciences, technical knowledge, its classification. 4. Technical thinking. 5. Pupil as a recipient of technical subject instruction. 6. Teacher of technical subjects. B.: 1. Selected knowledge in physics. 2. Thermomechanics. 2.1. Basic terminology, classification of thermomechanics. 2.2. Thermostatics. 2.3. Thermodynamics. 2.4. Thermokinetics. Seminars cover: a) a set of questions and tasks about part A, b) a set of questions and assignments about thermostatics, thermodynamics and thermokinetics;

Learning activities and teaching methods
Lecture, Work with Text (with Book, Textbook), Projection (static, dynamic)
Learning outcomes
The course provides a complete, didactically applied, systematic overview of information technology. Terminology, methods, updating knowledge.
The student is able to implement the given knowledge in study of the follow-up technical subjects.
Prerequisites
Finished classes of Physics at secondary school

Assessment methods and criteria
Seminar Work

Based on the distant learning textbook to present elaborated final questions and tasks. KROPÁČ, J., SERAFÍN, Č. Teoretické základy technických předmětů I (Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia CD-ROM). Olomouc : PdFUP, 2008. ISBN 978-80-244-2097-3 HAVELKA, M. Možnosti ovlivnění efektivnosti výuky elektrotechnických předmětů při užití učebních úloh (studijní opora). Olomouc : UP (v tisku)
Recommended literature
  • Havelka, M. a Kubíček, Z. (2008). Teoretické základy technických předmětů II. Texty k dist. vzdělávání v rámci KS (CD-ROM). Olomouc : PdF.
  • Hloušek, J. (1992). Termomechanika. Brno : VUT. 297 s.
  • Kropáč, J. a Serafín, Č. (2008). Teoretické základy technických předmětů I. Texty k dist. vzdělávání v rámci KS. (CD-ROM). Olomouc : PdF UP.
  • Mičkal, K. (1998). Sbírka úloh z technické maechaniky. Praha : Informatorium, 265 s.
  • Nožička, J. aj. (1999). Termomechanika : Sbírka příkladů. Praha : ČVUT. 140 s.
  • Štekauerová, L. (1999). Filozofia techniky. Prešov : Slovacontact. 200 s.
  • Tondl, L. (1998). Technologické myšlení a usuzování. Praha : Filosofia, 264 s.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester