Course: Crafts and Technology Methodology II.

» List of faculties » PDF » KTE
Course title Crafts and Technology Methodology II.
Course code KTE/KDT2Q
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
Course content
Technosphere, technics, technology and technical sciences as a subject of teaching. Technical education in the past and today. Methodology and aims of technical education. Development of technical thinking. Textbooks and manuals.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
  • Homework for Teaching - 36 hours per semester
  • Attendace - 8 hours per semester
  • Semestral Work - 14 hours per semester
Learning outcomes
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na technickou výchovu v základních školách (ISCED2): - vytvořit rámcový návrh podmínek pro vertikální i horizontální integraci žákova poznávání - aplikovat optimu blízké metody a organizační formy výuky, v souladu se vzdělávacími cíli a obsahem, s uvažovaným využitím materiálních prostředků - definovat pojem učební úloha a vysvětlit vztah výukových cílů a učebních úloh, - charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové) i z hlediska jejich didaktické hodnoty (taxace, také posouzení adekvátnosti souboru úloh - J. Nikl) - analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy, popř. otázky učitele, podle zadaných kritérií, pro badatelsky orientovanou výuku, - navrhnout koncepci projektové, popř. badatelsky orientované výuky zvoleného obsahu, zpracovat přípravu učitele na tuto výuku. - popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků - vyjádřit cíle, obsah i uplatňované metody v tematickém okruhu Svět práce.
By completing the subject the student gains a complex of requirements necessary for further study of subject didactics and teaching practice.
Prerequisites
Completing the subjects of common basis /General pedagogy and general didactics/ and subjects making a specialized basis in the area of enhineering, electrotechnology and electronics and ICT and KTE/DTV1.

Assessment methods and criteria
Mark

Conditions to be awarded a credit: 70% attendance rate at seminars, elaboration of one seminar thesis complying with the requirements set by the lecturer.
Recommended literature
  • & Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
  • Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
  • Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : MU. 92 s.
  • Chráska, M., & Kropáč, J. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Kožuchová, M. aj. (1997). Fenomén techniky vo výchove a vzdelávaní v základnej škole. Bratislava : Univerzita Komenského. 160 s.
  • Kožuchová, M aj. Učebnica didaktiky technickej výchovy.. Ružomberok.
  • Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Praha: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kropáč, J. Oborová didaktika - díl I. až IV..
  • Kropáč, J. (1998). Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Maňák, J. a Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno : Paidó. 219 s.
  • Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK.
  • Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
  • Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
  • Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
  • Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchove. Olomouc : VUP. 161 s.
  • Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester