Lecturer(s)
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
|
Course content
|
Technosphere, technics, technology and technical sciences as a subject of teaching. Technical education in the past and today. Methodology and aims of technical education. Development of technical thinking. Textbooks and manuals.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
- Attendace
- 42 hours per semester
- Preparation for the Exam
- 15 hours per semester
- Preparation for the Course Credit
- 15 hours per semester
- Semestral Work
- 12 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na technickou výchovu v základních školách (ISCED2): - vytvořit rámcový návrh podmínek pro vertikální i horizontální integraci žákova poznávání - aplikovat optimu blízké metody a organizační formy výuky, v souladu se vzdělávacími cíli a obsahem, s uvažovaným využitím materiálních prostředků - definovat pojem učební úloha a vysvětlit vztah výukových cílů a učebních úloh, - charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové) i z hlediska jejich didaktické hodnoty (taxace, také posouzení adekvátnosti souboru úloh - J. Nikl) - analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy, popř. otázky učitele, podle zadaných kritérií, pro badatelsky orientovanou výuku, - navrhnout koncepci projektové, popř. badatelsky orientované výuky zvoleného obsahu, zpracovat přípravu učitele na tuto výuku. - popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků - vyjádřit cíle, obsah i uplatňované metody v tematickém okruhu Svět práce.
By completing the subject the student gains a complex of requirements necessary for further study of subject didactics and teaching practice.
|
Prerequisites
|
Completing the subjects of common basis /General pedagogy and general didactics/ and subjects making a specialized basis in the area of enhineering, electrotechnology and electronics and ICT and KTE/DTV1.
|
Assessment methods and criteria
|
Mark
Conditions to be awarded a credit: 70% attendance rate at seminars, elaboration of one seminar thesis complying with the requirements set by the lecturer.
|
Recommended literature
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
Chráska, M., & Kropáč, J. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kožuchová, M aj. Učebnica didaktiky technickej výchovy.. Ružomberok.
-
Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Praha: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika - díl I. až IV..
-
Kropáč, J. (1998). Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Maňák, J. a Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno : Paidó. 219 s.
-
Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchove. Olomouc : VUP. 161 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
|