Course: Teaching Information Technologies

» List of faculties » PDF » KTE
Course title Teaching Information Technologies
Course code KTE/DITQ
Organizational form of instruction Lecture + Exercise + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
Contents: Information technology and its role at individual types of schools. Information classes and its objectives at a primary and secondary school. IT in "Framework education programme". Application of a computer in teaching. Models of computer-based teaching. Concept of the State Information Policy in Education (Internet to Schools project (INDOŠ), its objectives and implementation condition. Project-oriented teaching with computers. Websites for teachers ("Učitelský spomocník", "Bobrův pomocník", "Česká škola", "INDOŠ"). Computer support to teaching (types of programmes and their application in the teaching process).

Learning activities and teaching methods
Lecture, Projection (static, dynamic)
  • Attendace - 26 hours per semester
  • Semestral Work - 8 hours per semester
  • Homework for Teaching - 10 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 40 hours per semester
Learning outcomes
The aim is to provide enough theoretical knowlegde and practical skills for effective teaching of IT subjects. Students are acquainted with the possibilities of methodological use of a computer in a teaching practice, with models of computer-supported education. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit pojetí didaktiky informačních technologií a didaktiky informatiky na základě vztahu informačních technologií a informatiky, - z různých pohledů objasnit význam pojmu informační gramotnost a rozlišovat její úrovně, - formulovat základní principy informační společnosti a zdůvodnit různé přístupy k jejímu vymezení, - charakterizovat požadavky na vzdělávání v informační společnosti, - určit, jakým způsobem mohou ICT ovlivňovat vzdělávání, - zdůvodnit didaktické funkce ICT ve výuce, - popsat Difuzní modelu školy a jeho fáze a charakterizovat oblasti a jednotlivé identifikátory použité pro posouzení integrace ICT do chodu školy podle Difuzního modelu školy, - porovnat pojetí vzdělávací oblasti zahrnující ICT na základní a střední škole, - naplánovat výuku vhodně podpořenou ICT (včetně projektové výuky), - zhodnotit závěry mezinárodních výzkumů informační gramotnosti.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Mark, Written exam, Seminar Work

Elaboration of study and didactic materials.
Recommended literature
  • BLAHO, A., KALAŠ, I. (2006). Imagine Logo učebnice programování pro děti.. Praha.
  • Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 163 s.
  • Drlík, P., Hvorecký, J. (1992). Informatika - náčrt didaktiky. Nitra : PdF. 169 s.
  • CHRÁSKA, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc.
  • Kalaš, I. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: SPN.
  • Katuščák, D., Matthaeidesová, M., Nováková, M. aj. (1998). Informačná výchova. Bratislava : Media Trade. 375 s.
  • Kmoch, P. (1997). Informatika a výpočetní technika pro střední školy. Praha : Computer Press. 228 s.
  • LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. (2011). Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy.. Bratislava: Štátny pedagogický ústav.
  • LOVÁSZOVÁ, Gabriela, PALMÁROVÁ, Viera a CÁPAY, Martin. (2011). Didaktika programovania pre ZŠ 1: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy.. Bratislava.
  • Petlák, E. (2007). Pedagogicko-didaktická práca učitela. Bratislava : IRIS.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • RAMBOUSEK, V. aj. (1997). Práce s počítačem. Praha : Fortuna. 256 s.
  • Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.
  • Stoffová, V. a kol. (2001). Informatika, informačné technológie a výpočtová technika. Terminologický a výkladový slovník. Nitra : FPV UKF. 230 s.
  • VANÍČEK, Jiří, ČERNOCHOVÁ, Miroslava. (2015). Didaktika informatiky na startu. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, JANÍK, Tomáš a kol. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy.. Brno: MU.
  • VANÍČEK, Jiří. (2012). Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie.. Brno: Computer Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester