| Název předmětu | Didaktika přírodopisu a environmentální výchovy |
|---|---|
| Kód předmětu | KPŘ/PNDP@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " využívat teoretické poznatky oborové a předmětové didaktiky ve výuce přírodopisu; " analyzovat kurikulární dokumenty a aktivně je využívat při přípravě na výuku přírodopisu; " zpracovat přípravu na vyučovací hodinu určeného tematického celku učiva přírodopisu; " charakterizovat didaktické zásady výuky přírodopisu a tyto zásady aplikovat ve výuce; " zvolit vhodné metody pro výuku určeného tematického celku učiva přírodopisu a výběr metod zdůvodnit; " rozlišovat mezi jednotlivými organizačními formami výuky přírodopisu a adekvátně je zařazovat do výuky; " zvolit vhodné postupy hodnocení žáka v přírodopisu; " porovnat s využitím teoretických poznatků konkrétní učebnice přírodopisu z různých hledisek; " vyhledávat a diskutovat aktuální oborově-didaktické poznatky v odborné literatuře; " charakterizovat postavení environmentální výchovy v kurikulu sekundární školy; " analyzovat hlavní cíle environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty v edukačním prostředí; " charakterizovat a porovnat základní formy a metody environmentální výchovy a vhodně je využívat při realizaci vzdělávacích aktivit; " navrhnout a zorganizovat přírodopisně zaměřené vzdělávací projekty. Témata: Didaktika biologie, didaktika přírodopisu (vymezení oboru, současné pojetí a vzájemné vztahy oborové, předmětové a mezioborové didaktiky, porovnání vývoje didaktiky biologie v ČR a ve světě). Obsah výuky přírodopisu (učivo přírodopisu v kurikulárních dokumentech, didaktická transformace, didaktická rekonstrukce - Ulrich Kattmann, didaktická znalost obsahu - Lee Shulman). Učebnice přírodopisu (přehled současných učebnic, didaktická vybavenost, metody výzkumného hodnocení učebnic a možnosti jeho využití ve školní praxi, interaktivní učebnice). Metody výuky přírodopisu. Didaktické zásady výuky přírodopisu. Organizační formy výuky přírodopisu. Badatelsky orientované vyučování a možnosti jeho využití v přírodopisu. Materiálně-technické prostředky ve výuce přírodopisu. Hodnocení ve výuce přírodopisu. Mimoškolní a mimotřídní formy práce žáků a učitele ve výuce přírodopisu, práce s nadanými žáky. Reflexe výuky přírodopisu a možnosti jejího využití ve školní praxi. Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta. Metody a formy výuky environmentální výchovy. Školní environmentální projekty. Střediska ekologické výchovy.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Podmínky pro absolvování předmětu: Podmínky k udělení zápočtu: Vypracování studijního portfolia (výstupy ze cvičení; zadání viz Moodle). Podmínky k absolvování zkoušky: písemný test (60% úspěšnost) Zápočet: a) aktivní účast ve cvičení - povoleny maximálně 2 omluvené absence za semestr; b) zpracování všech úkolů do portfolia začínajícího učitele přírodopisu v požadované kvalitě včetně realizace mikrovýstupů; Zkouška: ústní forma; první část zkoušky je zaměřena na teoretické základy didaktiky přírodopisu a EV v rozsahu sylabu předmětu, druhá část zkoušky je zaměřena na didaktické zpracování vybraného tématu přírodopisného učiva Podmínky pro absolvování předmětu Podmínky k udělení zápočtu: Vypracování studijního portfolia (výstupy ze cvičení; zadání viz Moodle). Podmínky k absolvování zkoušky: písemný test (60% úspěšnost) Požadavky pro studenty v rámci ISP: Rozsah účasti na přednáškách není stanoven. Rozsah účasti na cvičeních: prezenční účast minimálně ve 4 cvičeních. Splnění všech zadaných úkolů v rámci cvičení do portfolia začínajícího učitele přírodopisu. Zadání úkolů bude dostupné vždy po cvičení v Moodle předmětu, odevzdávání úkolů prostřednictvím IS STAG (modul semestrální práce) ve stanovených termínech. Podmínky pro vykonání zkoušky budou uvedeny v sylabu předmětu dostupném v Moodle předmětu vždy aktuálně pro daný akademický rok. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |