| Název předmětu | Praktické studium druhové a biotopové diverzity v CZ-PL příhraničí |
|---|---|
| Kód předmětu | KPŘ/ENBIO |
| Organizační forma výuky | Praxe |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Volitelný předmět Praktické studium druhové a biotopové diverzity v česko-polském příhraničí navazuje na povinné a povinně volitelné předměty studijního oboru se zaměřením na ochranu přírody a krajiny. V rámci předmětu studenti prakticky poznají základní biotopy rozšířené ve všech výškových stupních česko-polského příhraničí podle metodiky mapování biotopů NATURA 2000. Rozebrána bude jejich základní charakteristika, rozšíření, složení, ekologické nároky, jejich ochranářské problémy a bude nastíněn optimální management. Účastníci se seznámí s příklady základních metod hodnocení flóry a vegetace a jejich využití v ekologii a environmentalistice (EIA, SEA, naturové hodnocení, ÚSES, biologická hodnocení, botanické inventarizační průzkumy v chráněných územích, intenzívní a extenzívní monitoring evropsky významných druhů a biotopů atd.). Představeny budou jak rostliny ochranářsky významné (zvláště chráněné podle Vyhl. 395/1992 v platném znění, ohrožených podle tzv. Červených seznamů ČR, ale i nežádoucí invazivní). Důraz bude během exkurze kladen na praktické poznávání abiotických a biotických vlivů na složení flóry a vegetace. Hodnocen bude zejména výrazný vliv činnosti člověka na druhovou a biotopovou diverzitu, jako jednoho ze základních globálních problémů současnosti. Účastníci exkurze se seznámí i s praktickými ukázkami obnovy narušených ploch (např. s osetím vhodnou travní směsí, mulčováním, drnováním, výsadbou). Navštíví konkrétní místa ekologických a environmentálních studií (např. rozšíření těžby v lomu, vybudování nových či rozšíření stávajících sjezdovek a jejich zatravnění, posuzování povolení budování retenčních nádrží pro zasněžování sjezdových tratí, tras pro budování vodovodů a kanalizací, nové výstavby turistických cest i objektů atd.). Předmět byl připraven v rámci projektu EnviTRIO - INOVACE VZDĚLÁVÁNÍ PRO POSÍLENÍ UPLATNITELNOSTI ABSOLVENTŮ V EKOTURISTICE, reg. č. CZ.11.3.119/0.0/0.0/16_022/0001153
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |