|
Vyučující
|
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Aktuální řešení speciálních vzdělávacích potřeb v praxi primárního vzdělávání v souladu s platnou legislativou 2. Oblasti a obsah podpůrných opatření (organizace výuky, modifikace vyučovacích metod a forem, úprava obsahu vzdělávání, pomůcky, hodnocení, příprava na výuku, úprava prostředí, práce s třídním kolektivem,...) 3. Stupně podpůrných opatření 4. Povinnosti pedagogických pracovníků v implementaci vyrovnávacích a podpůrných opatření 5. Tvorba IVP a PLPP 6. Žák s potřebou podpory z důvodu zdravotního stavu 7. Žák s narušenou komunikační schopností 8. Žák se specifickou poruchou učení, pozornosti a chování, žák s PAS 9. Žák z odlišných kulturních a životních podmínek, s odlišným mateřským jazykem 10. Žák nadaný či mimořádně nadaný, žák s dvojí výjimečností
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit studenta na práci s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami a implementaci poznatků z pedagogické diagnostiky do praxe primárního vzdělávání. Studenti jsou vedeni k porozumění aspektům individualizace výuky na základě speciálních vzdělávacích potřeb žáka a k reflexi postavení žáka s SVP v kolektivu třídy. Osvojují si kompetence primárního pedagoga v budování klimatu třídy podnětného a bezpečného pro vzdělávání žáka se SVP.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve výuce - písemné zpracování seminárních úkolů - vytvoření předmětového portfolia
|
|
Doporučená literatura
|
-
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. (2020). Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. 1. vydání.. Olomouc: UP.
-
MÜLLER, O. a kol. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E. a kol. (2017). Společenské aspekty inkluze. 1. vydání. Olomouc: UP.
-
VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1.. Praha: Grada.
-
VALENTA, M. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace.. Olomouc.
-
ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení.. Praha: Portál.
|