|
Vyučující
|
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: vyučovací proces metodické postupy používané na 1. stupni ZŠ strategie učení na 1. stupni ZŠ učitel na 1. stupni ZŠ - činnosti diagnostické, řídící, prognostické aktivizační metody v návaznosti na tvorbu kurikula
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Praxe je zaměřena na práci učitele s cílovou skupinou žáků 1. stupně ZŠ. K použitým metodám patří: pozorování, rozhovor, rozbor výsledků činnosti dětí. Účastník se v rámci této praxe blíže seznámí se základními mechanismy fungování základní školy prostřednictvím ŠVP. Seznámí se nejen po stránce teoretické s dokumentací pro učitele, ale vstoupí i do vlastní výuky v kterékoliv třídě 1. stupně ZŠ. Svou výuku plánuje, realizuje, reflektuje a její efektivitu vyhodnocuje na základě úrovně naplnění stanovených edukačních cílů. Materiály v podobě hospitačních záznamů a reflektovaných příprav do výuky shromažďuje ve svém portfoliu praxe.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Účastník realizuje praxi ve třídě 1. stupně ZŠ v rozsahu 20 vyučovacích hodin. Pedagogická praxe zahrnuje náslechy, výstupy účastníka ve výuce a reflexi v rozsahu: 4 hodiny náslechů, 15 hodin vlastní výuky, 1 hodina skupinové reflexe praxe pod vedením metodika Účastník dokládá: - smlouvu o zabezpečení praxe - záznamy z náslechů s využitím hospitačního protokolu - písemné přípravy na vlastní výstupy ve výuce - výkaz praxe potvrzený vedením školy - sebereflexi (hodnocení praxe) Účastník o výběru školy pro realizaci praxe informuje vyučujícího předmětu (metodika pedagogické praxe), který výběr odsouhlasí na základě předložených podkladů (dokumenty na webových stránkách školy). Účastníkům je umožněno praxi realizovat v základní škole, ve které aktuálně pracují. Účastník kurzu vykonává praxi na základě platné Smlouvy o zabezpečení odborné praxe účastníka CŽV (webové stránky CIV PdF UP).
|
|
Doporučená literatura
|
-
KALHOUS, Z., OBST, O. (2002). Školní didaktika.. Praha: Portál.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 230 s. Pedagogika.ISBN 978-80-247-2857-5..
-
MAŇÁK Josef a Vlastimil ŠVEC. (2009. Formy a metody výuky..
-
Nelešovská, A., Svobodová, J. (2005). Pedagogická praxe 2. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Skalková Jarmila. (2007). Obecná didaktika. Praha : Grada.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. 1. vyd.. Praha.
|