Předmět: Pedagogická praxe

» Seznam fakult » PDF » KPV
Název předmětu Pedagogická praxe
Kód předmětu KPV/WPRY
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: vyučovací proces metodické postupy používané na 1. stupni ZŠ strategie učení na 1. stupni ZŠ učitel na 1. stupni ZŠ - činnosti diagnostické, řídící, prognostické aktivizační metody v návaznosti na tvorbu kurikula

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace
Výstupy z učení
Praxe je zaměřena na práci učitele s cílovou skupinou žáků 1. stupně ZŠ. K použitým metodám patří: pozorování, rozhovor, rozbor výsledků činnosti dětí. Účastník se v rámci této praxe blíže seznámí se základními mechanismy fungování základní školy prostřednictvím ŠVP. Seznámí se nejen po stránce teoretické s dokumentací pro učitele, ale vstoupí i do vlastní výuky v kterékoliv třídě 1. stupně ZŠ. Svou výuku plánuje, realizuje, reflektuje a její efektivitu vyhodnocuje na základě úrovně naplnění stanovených edukačních cílů. Materiály v podobě hospitačních záznamů a reflektovaných příprav do výuky shromažďuje ve svém portfoliu praxe.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Účastník realizuje praxi ve třídě 1. stupně ZŠ v rozsahu 20 vyučovacích hodin. Pedagogická praxe zahrnuje náslechy, výstupy účastníka ve výuce a reflexi v rozsahu: 4 hodiny náslechů, 15 hodin vlastní výuky, 1 hodina skupinové reflexe praxe pod vedením metodika Účastník dokládá: - smlouvu o zabezpečení praxe - záznamy z náslechů s využitím hospitačního protokolu - písemné přípravy na vlastní výstupy ve výuce - výkaz praxe potvrzený vedením školy - sebereflexi (hodnocení praxe) Účastník o výběru školy pro realizaci praxe informuje vyučujícího předmětu (metodika pedagogické praxe), který výběr odsouhlasí na základě předložených podkladů (dokumenty na webových stránkách školy). Účastníkům je umožněno praxi realizovat v základní škole, ve které aktuálně pracují. Účastník kurzu vykonává praxi na základě platné Smlouvy o zabezpečení odborné praxe účastníka CŽV (webové stránky CIV PdF UP).
Doporučená literatura
  • KALHOUS, Z., OBST, O. (2002). Školní didaktika.. Praha: Portál.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 230 s. Pedagogika.ISBN 978-80-247-2857-5..
  • MAŇÁK Josef a Vlastimil ŠVEC. (2009. Formy a metody výuky..
  • Nelešovská, A., Svobodová, J. (2005). Pedagogická praxe 2. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Skalková Jarmila. (2007). Obecná didaktika. Praha : Grada.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. 1. vyd.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr