|
Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Systém kurikulárních dokumentů. Kurikulární praxe v České republice v kontextu přípravy učitele. Základní pojmy a struktura RVP ZV, ŠVP. Obsahová dimenze kurikula. Učivo a jeho skladba (druhy učiva), typy didaktické analýzy. Žákovo pojetí učiva. Styly učení. Autoregulace učení. Učitelovo pojetí výuky. Vyučovací styly. Osobnostní předpoklady a profesní kompetence. Výukové cíle. Vlastnosti, taxonomie výukových cílů. Formulace výukových cílů. Učební úlohy, jejich funkce a didaktická hodnota. Taxonomie učebních úloh. Vztah výukových cílů a učebních úloh. Výukové metody. Výukové metody ve vazbě na výukové cíle a podmínky výuky. Členění výukových metod. Organizační formy výuky. Formy výuky ve vazbě na edukační cíle a vzdělávací potřeby žáků. Příprava učitele na vyučování. Struktura a fáze vyučovací hodiny. Volba struktury vyučovací jednotky. Třífázový model učení. Hodnocení jako součást edukačního procesu. Evaluace vzdělávacího programu. Autodiagnostika v práci učitele. Modely profesního učení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, " odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu. Témata: Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program, schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula, obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence - průběžné plnění seminárních úkolů - zápočtový test, min. 75 % Požadavky pro studenty s ISP a na Erasmu: - zápočtový test, min. 75 %
|
|
Doporučená literatura
|
-
GREGER, D. a NAJVAR, P. eds. (2010). ORBIS SCHOLAE, Educational Change in the Global Context, 2 (4)..
-
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
-
KALHOUS, Z. et al. (2009). Školní didaktika 2. Praha: Portál.
-
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody.. Brno: Paido.
-
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
-
OBST, O. aj. Obecná didaktika. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0555-5..
-
PASCH, M. et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd.. Praha: Portál.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.
-
PRŮCHA, J. (2013). Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd.. Praha: Portál.
-
Švec, V., Filová, H. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU.
|