|
Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata Pohybové a sportovní hry v učivu TV na 1. stupni škol. Systém pohybových her a jejich využití v různých segmentech vyučovací hodiny tělesné výchovy. Organizace a praktická realizace pohybových her dle jejich zaměření. Integrace žáka se SVP prostřednictvím pohybových her. Základy sportovních her - metodika a prostředky výuky individuálních činností jednotlivce. Pravidla miniforem sportovních her. Organizace turnajů, činnosti rozhodčího. Aspekty bezpečnosti a ochrany zdraví žáka při realizaci pohybových her a sportovních her.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - využít pohybových her v různých segmentech vyučovací hodiny v různých podmínkách, - realizovat pohybové hry bez pomůcek, s pomůckami a přizpůsobit je specifikům konkrétních žáků a prostředí, - modifikovat pohybové hry v kontextu integrace žáka se SVP, - orientovat se v didaktických metodách využitelných pro osvojování základů sportovních her a zvolit vhodné metody pro výuku herních činností jednotlivce ve výuce Tv na 1. stupni ZŠ dle učiva RVP ZV, - začlenit žáka se SVP do vyučovací hodiny zaměřené na osvojení základů sportovních her, -- zvolit vhodnou organizace výuky pohybových a sportovních her vzhledem ke specifikům věku žáků, úrovni jejich pohybových schopností a dovedností a psychických předpokladů, - zajistit bezpečnost žáků při realizaci pohybových a sportovních her.
|
|
Předpoklady
|
Úroveň pohybových schopností a pohybových dovedností studenta umožňující aktivně absolvovat výuku a plnit požadavky pro udělení kreditů.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
- aktivní účast na výuce min.80% - úspěšně realizovaný mikrovýstup (pohybové hry - dle zadaného segmentu vyučovací hodiny Tv nebo zaměření pohybové hry); sportovní hry - herní činnost jednotlivce dle zadání) - úspěšné absolvování testu (teorie z oblasti pohybových a sportovních her) - seminární práce: vytvoření zásobníku pohybových her (dle segmentu vyučovací hodiny Tv, s pomůckami a bez pomůcek) + metodika herních činností jednotlivce z oblasti základů sportovních her pro Tv na 1.st.ZŠ Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Colvin, A.,V., Markos, N.,J.,E., Walker, P.J. Teaching fundamental motor skills.
-
Dobrý, L. Didaktika sportovních her.
-
Gardner, H. Physical literacy on the move.
-
Kollath, E. (2006). Fotbal: technika a taktika hry: nácvik a herní trénink, metodika tréninku, herní systémy. Praha: Grada.
-
MAZAL, F. (2000). Pohybové hry a hraní.. Olomouc, Hanex.
-
Ondřej, O. et al. (1989). Hrajeme basketbal, fotbal, házenou, lední hokej, nohejbal, softbal, volejbal podle zjednodušených pravidel. Praha: Sportpropag.
-
Pokorný, I. Pohybové hry pro školáky.
-
Skružný, Z. (2005). Florbal: technika, trénink, pravidla hry. Praha: Grada.
-
Táborský, F. (2004). Sportovní hry: sporty známé i neznámé. Praha: Grada Publishing.
-
Tůma, M; Tkadlec J. Hry s míčem pro děti.
|