Lecturer(s)
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Objectives and contents of Environmental Education and Enlightenment. Organization of EEE in pre-schools. Practical implementation of EEE in pre-schools. Elaboration of learning programmes with environmantal topics.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Projection (static, dynamic), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Homework for Teaching
- 5 hours per semester
- Attendace
- 6 hours per semester
- Semestral Work
- 10 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The aim of the subject is to prepare students theoretically and especially practically for realization of environmental education when realizing science education in nursery school. The students will be acquainted with specialities of environmental education in nursery school. They will also learn to apply the forms and methods which are appropriate for contemporary education approproach and which will make possible to realize environmental education mainly when using alternative methods. After the course, students will be able to realize environmental education suitably for pre-school age children.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
|
Prerequisites
|
Students accquire qualification according to defined objectives.
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance, Seminar Work
Active participation in seminars, elaboration of a project - programme of pre-school environmental education.
|
Recommended literature
|
-
(2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: TAURUS.
-
(2004). Škola pro život-příručka k realizaci školních programů environmentálního vzdělávání,výchovy a osvěty a výchovy k udržitelnému způsobu života. Pavučina.
-
BUREŠ, J. (2002). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta.
-
BUREŠOVÁ, K., KORVASOVÁ, H. (2003). Nápady pro mrňata a škrňata.. Kněžice: Chaloupky.
-
ČÍŽKOVÁ, Z. (1996). Ekologická výchova nejmenších a malých - projekty a námětník. Praha: Pražské ekologické centrum.
-
HRONEŠOVÁ, L. (2004). O čtyřech královstvích aneb Jak na ekologickou výchovu v mateřské škole. Rýchory: Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER.
-
KOMANOVÁ, E. (1997). Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele mateřských škol a prvního stupně základních škol. Ostrava: VŠB.
-
MÁCHALA, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek.
-
Metodický pokyn MŠMT. (2001). EVVO ve školách a škol. zařízeních ze 14. 12. 2001.. Praha: MŠMT.
-
NOVÁKOVÁ, D. (2001). Ekologická výchova nejmenších a malých. Praha: PROEKO.
-
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. (2001). Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, MŠMT.
|