|
Vyučující
|
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Jarušinská Lenka, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: 1. Řeka jako učebna - význam řeky v krajině, život v okolí řek, voda jako zdroj života. 2. Lesní ekosystém v našem regionu - stromy, zvířata, houby, ochrana lesa. 3. Chráněné území / národní park v ČR - přírodní bohatství, ochrana a pravidla chování. 4. Počasí a roční období v české krajině - změny v přírodě, vliv na člověka a hospodaření. 5. Tradiční plodiny a zemědělství v regionu - obilí, ovoce, zelenina, vinohrady. 6. Domácí a hospodářská zvířata - jejich význam v životě lidí a propojení s tradicemi. 7. Minerály a horniny našeho regionu - ukázky, využití, propojení s řemesly. 8. Ekologický problém v našem okolí - odpad, znečištění, ochrana vody; hledání řešení pro děti. 9. Mapa mé obce / města - orientace v prostoru, symboly, tvorba vlastní mapy. 10. Typický živočich regionu - bocian, rys, vlk, jelen - biologie + kulturní význam (pověsti, příběhy).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Studenti by měli být schopni: - mít základní vědomosti o místní krajině, regionu, kraji, vlasti, Evropě a světě - naučit se čerpat informace z různých zdrojů, umět pracovat s literaturou (i zahraniční) - mít základní vědomosti o historii ČR (nejdůležitější období a osobnosti) - orientovat se ve státní správě a vysvětlit její fungování, - navrhovat a realizovat didaktické projekty propojující přírodu a společnost.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast na seminářích (min. 80%). Příprava a odevzdání portfolia. Realizace vybrané části projektu na semináři. Studenty s ISP: Aktivní účast na seminářích (min. 50% + lze po individuální dohodě). Příprava a odevzdání portfolia REalizace vybrané části projektu na semináři.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ČORNEJ, P. (2005). Great Stories in Czech History. Praha: PRÁH.
-
JEŽKOVÁ, A., FUČÍKOVÁ, R. (2005). Charles IV.. Praha: PRÁH.
-
JEŽKOVÁ, A. (2007). 22 Czech Legends. Praha: PRÁH.
-
Rámcový vzělávací program. Rámcový vzělávací program pro předškolní vzdělávání. .
-
RANDÁK, J. et al. (2011). Dějiny českých zemí. Praha.
-
UHRINOVÁ, M. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačního procesu v primárnom vzdelávaní.. Ružomberok.
-
UHRINOVÁ, M., Zentko, J., HOLLÁ, Z. (2010). Vybrané aspekty regionálnej výchovy v predprimárnom a primárnom vzdelávaní. Ružomberok.
|