|
Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
-
Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Učení, učební strategie. Motivace k učení a motivační činitelé (např. odměny, úspěch atd.). Emoce a jejich vliv na učení a celý edukační proces. Hodnocení ve škole a jeho vliv na účastníky edukačního procesu. Atribuce a atribuční procesy ovliňující edukační proces. Školní třída, vznik, dynamika školní třídy, základní poznatky pro práci se školní třídou. Kreativita a její rozvoj. Nadaný žák. Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá studiem psychologických principů, teorií a metod aplikovaných na vzdělávání a výchovu. Studenti získávají hlubší porozumění procesům učení a vývoje jedince v kontextu vzdělávacího prostředí. Témata zahrnují motivaci, učení, roli emocí v procesu učení, roli učitele a žáka, či možnosti ovlivnění školného klimatu. Předmět dále poskytuje poznatky z oblasti atribučních rocesů a klíčové nástroje pro pochopení individuálních potřeb žáků a nadaných žáků, metody podpory kreativity ve školním prostředí, zásady vzniku a práce se školní třídou pro efektivní pedagogické působení. Cílem předmětu je poskytnout studentům hlubší pochopení psychologických principů a teorií relevantních pro vzdělávací procesy.
Student dokáže analyzovat a interpretovat psychologické faktory ovlivňující vzdělávací procesy. Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oblasti učení, emocí a motivace při ovlivňování žákova/studentova učebního procesu. Student zná metody, jakými ovlivnit kreativní proces při učení a třídní klima.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemný test
Aktivní účast při diskusích v hodině. Závěrečný písemný test či ústní zkouška. ISP upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Hasson, G. (2015). Emoční inteligence. Praha: Grada Publishing.
-
Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
-
Königová, Marie. (2007). Tvořivost ? Techniky a cvičení.. Grada.
-
LEMROVÁ, Soňa; KAVKOVÁ, Veronika; PUGNEROVÁ, Michaela; DOBEŠOVÁ CAKIRPALOGLU, Simona. (2024). Pedagogická psychologie. Praha: Grada.
-
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
-
PRŮCHA, Jan. (2020). Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi.. Praha: Grada.
|