|
Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Směšná Eva, Mgr.
-
Hájek Radka, Mgr.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata Vymezení pojmu supervize. Historie supervize. Co je a není supervize. Odlišení supervize od psychoterapie a koučování. Supervizní proces, struktura, formy supervize. Funkce a cíle supervize (podpůrná, vzdělávací, řídící). Supervizní vztah, pracovní aliance. Supervize jako nástroj pracovního růstu. Supervize jako prevence syndromu vyhoření.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. Definovat pojem supervize, znát formy supervize, supervizní metody, techniky a cíle. 2. Odlišit supervizi od ostatních disciplín (zejm. od psychoterapie a koučování). 3. Porozumět zákonitostem supervizního procesu. 4. Porozumět významu supervize v pomáhajících profesích v souvislosti s profesním rozvojem a možnými úskalími, které přinášejí pomáhající profese (zejména syndrom vyhoření). 5. Vytvořit supervizní kontrakt, pracovat s kazuistikami. 6. Analyzovat vlastní způsob práce pomocí sebereflexe.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti supervize. Student zná rozdíl mezi supervizí, terapií, koučování. Základně se orientuje v daných oblastech. Zná funkce, cíle a techniky supervizního procesu. Umí techniky využít v praxi.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Přítomnost na 80% výuky Samostudium materiálů z Moodle dostupný pod zkratkou předmětu Vypracování zadaných úkolů Aktivní účast v hodinách ISP: upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
|
|
Doporučená literatura
|
-
Baštecká, B. (2016). Týmová supervize.. Praha: Portál.
-
Broža J. (2008). Supervize v adiktologické praxi.. Praha: Triton.
-
Carroll, M., Tholstrup, M., & Kožnarová, J. (2004). Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton.
-
Havrdová, Z., & Hajný, M. (2008). Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén.
-
Hawkins. (2004). Supervize v pomáhajících profesích.
-
Kalina, K., Šimek, A. Supervize - kazuistiky. Praha: Triton.
-
Venglářová, M. (2013). Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Zatloukal L., Vítek P. (2016). Koučování zaměřené na řešení: 50 klíčů pro společné otevírání nových možností.. Praha : Portál.
|