Předmět: Sociální psychologie

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu KPS/PSP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah 1. Člověk, společnost a kultura 2. Identita a identity 3. Jak prezentovat a jak se sebe-prezentovat 4. Interpersonální vnímání 5. Komunikace 6. Manipulace a přesvědčování 7. Postoje a sociální reprezentace, předsudky 8. Sociální vliv, konformita a poslušnost 9. Skupiny a skupinová dynamika 10. Školní třída 11. Vědecké a/nebo sociální poznávání + metody sociální psychologie 12. Vztahy 13. Historický vývoj sociální psychologie Volitelná témata: (na přání studentů možná i další témata) * Psychologie dotazování * Řešení konfliktů Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je teoretické přiblížení problematiky oblasti sociální psychologie a praktické osvojení dovedností v sociální interakci. Záměrem předmětu je rovněž naučit studenty reflektovat problémy vznikající v interakci člověka a společnost s využitím psychologie, kromě toho však i pochopení osobnosti dítěte z hlediska dynamiky lidského sociálního chování a sociálního začlenění. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: využívat s porozuměním základní terminologii sociální psychologie, vysvětlit s porozuměním vybrané teorie sociální psychologie s následnou vazbou osobnost dítěte, dospívajícího a dospělého jedince diskutovat o tématech disciplíny s vyučujícími i mezi sebou.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti psychologie komunikace. Student rozumí principům a základním teoriím aplikovaným v sociální psychologii. Student si získá zkušenost s vybranými technikami komunikace, asertivity a zvládání konfliktů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

80% účast Aktivní účast v hodinách Při vícero absencí bude vyžadováno zpracování náhradního úkolu Referát během výuky Zápočet bude realizován formou písemného testu ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující. Body za zápočtový test 91-100 A 1 započteno 81-90 B 1,5 započteno 71-80 C 2 započteno 61-70 D 2,5 započteno 51-60 E 3 započteno 0-50 F 4 nezapočteno
Doporučená literatura
  • Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
  • Cangelosi, J., S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha.
  • Capponi, V., Novák, V. (2012). Asertivně do života. Praha: Grada Publishing.
  • DICKERSON, P. Social psychology.
  • DUNDELOVÁ, J. Aplikovaná sociální psychologie.
  • Graf, S. Hřebíčková, M., Petrjánošová, M.,Leix, A. (2015). Češi a jejich sousedé: meziskupinové postoje a kontakt ve střední Evropě. Academia.
  • HARRINGTON, A.:. Moderní sociální teorie. Praha: Portál 2006..
  • Hayesová, N. (2013). Moderní sociální teorie.. Praha, Portál.
  • HAYESOVÁ, N. (2007). Základy sociální psychologie. Vyd. 4. Praha : Portál.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál 2011. 168 s. ISBN 978-80-7367-909-5..
  • HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
  • Hermochová, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006..
  • HEWSTONE, M. STROEBE, W. (2006). Sociální psychologie:moderní učebnice sociální psychologie.. Praha : Portál.
  • Kolář,M. Skrytý svět šikanování na školách nebo od téhož autora Bolest šikanování.
  • Komárková, R.; Slaměník, I.; Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie 3.. Praha: Grada Publishing.
  • Lewis, D. (1997). Tajná řeč těla. Praha: Grada.
  • Matoušek,O.,Kroftová,A. (1998). Mládež a delikvence. Praha:Portál.
  • Milgram, S. (2017). Poslušnost vůči autoritě. Experiment, který zpochybnil lidskou přirozenost.. Portál.
  • MORAVEC, V. (2016). Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha.
  • Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
  • MYERS, P., G. Social psychology.
  • Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  • PAVLÍČKOVÁ, H. Social psychology.
  • Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Přístupy, dovednosti, poruchy. Praha.
  • Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi.. Praha, Portal.
  • Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
  • Vybíral Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha.
  • Výrost, J., Slaměník, I.:. Sociální psychologie - 2. přep. a roz. vyd. Praha, 2008.
  • Výrost, J. Slaměník, I., Sollárová E. (Eds.). (2019). Sociální psychologie Teorie, Metody, Aplikace. Praha: Grada.
  • Watzlawick, P., Bavelas, J. B., Jackson, D. D., Janečková, B., & Vybíral, Z. (2011). Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books.
  • Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.
  • Zimbardo, P. G. (2005). Moc a zlo: socilálně psychologický pohled na svět.. Moraviapress.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní