|
Vyučující
|
-
Bucharová Monika, Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: Předmět patopsychologie, vztah k ostatním disciplínám, vymezení normality, Psychická deprivace, psychické potřeby dítěte, vnější a vnitřní podmínky deprivace,možnosti nápravy deprivace náhradní rodinná péče, Klasifikace základních patologických jevů, jejich výskyt, dopad na školní prostředí, Syndrom hyperaktivity ADHD (dříve LMD), charakteristika, možná náprava, přístup k dítěti s ADHD, Neurotické projevy v závislosti na věku, poruchy příjmu potravy, Poruchy CNS, Zvláštnosti romského etnika, Poruchy chování Projevy závislosti na některých látkách - narkomanie u mladistvých Týrané a zneužívané dítě (syndrom CAN) Stres, jeho projevy, psychohygiena, relaxace Psychosociální aspekty problematiky tělesně a smyslově postižených.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat problematiku patopsychologie a orientovat se v nejčastějších současných patopsychologických projevech, se kterými se mohou ve své budoucí pedagogické praxi setkat u dětí, příp. u jejich rodičů.
Student se orientuje v problematice psychické deprivace a v možnostech její nápravy. Student zná základní psychické potřeby dítěte. Student má přehled o projevech a příčinách ADHD. Student má přehled o základních poruchách chování v dětském věku.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Comer, R. J. (2006). Abnormal Psychology (6th Edition). New York: Worth Publishers.
-
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie (4. vydání).. Praha: Grada.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2000). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
|